Från lovande till katastrof

Ödlorna är tillbaka i säsong två som tar vid där den första slutade. Dock verkar det som om man här fått avsevärt mindre budget att hålla sig till. Där första säsongen såg lovande ut ser det nu mest bedrövligt ut. När skådespelarna ska föreställa gåendes på rymdskeppet och uppenbarligen spelar mot en greenscreen ser det ut som om de svävar någon centimeter över marken. Och när vi får den klassiska scenen där Anna (precis som Diana i originalet) äter upp ett mindre djur misslyckas man totalt och det ser mer ut som om hon stoppar in en snus. Inte bra.

När det gäller själva handlingen så rullar den på i ungefär samma stil och tempo som första säsongen med det undantaget då att Jane Balder (Diana i originalserien) dyker upp. Även här heter hon Diana vilket är otroligt förvirrande. Dels för att hon omöjligt kan spela samma karaktär som hon gjorde i originalserien för det skulle ju i sådant fall betyda att människorna redan slagits mot ödlorna en gång och det har de ju inte här. Men samtidigt pratar hon som om hon vet vad det innebär att vara mänsklig och ha mänskliga känslor och som om hon redan varit på jorden. Otroligt förvirrande och inte alls logiskt. Dessutom känns det riktigt trist att hon tillbringar det mesta av sin tid i en källare på moderskeppet. Det känns lite som om man velat ta med henne för att få en koppling till originalet (och locka tittare) men inte fått ihop det hela rent innehållsmässigt.

I stort känns serien inte längre så attraktiv som den gjorde under första säsongen. Jag tror att det är för att man slarvat så grovt med specialeffekterna men även för att man krånglat till det för mycket. Det avslöjas att ödlorna kommit till jorden för att föröka sig men de ska göra det på ett krångligt sätt och det hela känns bara fel. Dessutom blir det inte bättre med den cliffhanger man lagt till i slutet av sista säsongen. Den får mig, i stället för att vilja ha mer, att förstå varför serien lades ner. För så är det. Serien är officiellt nedlagd och jag kan som sagt förstå varför. Den fungerar inte längre och man har på 22 avsnitt (tolv i första och tio här i andra) lyckats gått från något som kändes riktigt lovande till något jag själv skulle lagt ner om jag kunnat. Slarvigt av seriens skapare minst sagt.

Extramaterialet består av bortklippta scener. Minst en från varje avsnitt får vi och de flesta förstår jag att man valde att klippa bort. De tillför inte något nytt direkt. Det mest intressanta med dem är att vi i vissa får se klippen utan CGI och där man satt in skyltar i stil med "insert answering machine" och så vidare. Lite bakom kulisserna.

1. Mitt i sista avsnittet får vi äntligen se en hel ödla. Tyvärr är jag inte imponerad...

2. Marc Singer som spelade Mike Donovan i originalet dyker upp i en roll i sista avsnittet.

3. När sista avsnittet spelades in visste man inte att serien skulle läggas ner även om man säkert hade det på känn. Man skulle alltså kunna fortsätta om andan faller på...