Jag vill ha mer!

Edward och Henry är en och samma person. Edward vet om Henrys existens, men Henry har ingen aning om att Edward finns. Tills den dagen han vaknar upp på ett ställe där han aldrig varit tidigare och i en situation han inte kan förstå hur han hamnat i. Saken är nämligen den att Edward är en hemlig agent. Men när han inte jobbar switchar han, med hjälp av sin kollega Tony, över till Henry. Henry vet dock inte om att han har en annan personlighet. Han tror att hans vardag är på riktigt. Att detta är hans liv när han egentligen bara är en täckmantel för Edward.

Nu vaknar dock Henry upp när han egentligen inte ska. Han vaknar upp medan Edward är på uppdrag och nu måste han inse att han är två. En vanlig man och en hemlig agent. De två gillar inte varandra, men tvingas nu samarbeta. Edwards närmaste chef, Tony och Edwards partner är de enda som vet om vad som hänt honom. Den högste chefen över Janus, som gruppen heter, vet dock inget och nu måste de dölja det som hänt för honom. Edward och Henry hittar dock snabbt ett sätt att kommunicera med varandra. Via en telefon spelar de spelar in meddelanden, i form av små filmer, till varandra.

Edward och Henry spelas av Christian Slater, hans partner av Mike O’Malley (som för övrigt gör rollen väldigt bra). Henrys fru Angie spelas av Mädchen Amick och Edwards chef spelas av Alfre Woodard. Som högsta chefen för Janus ser vi James Cromwell och som Henrys son ser vi Taylor Lautner (Jake i "Twilight"). Bortser man från Lautner är alla andra riktigt bra castade i sina roller. Lautner är dock på tok för gammal för att vara trovärdig som Henrys son. Nu är han med väldigt lite så det är inget större problem men det ser lite underligt ut. Resten är som sagt väldigt bra utvalda för sina roller och naturligtvis är Slater den som gör bäst intryck. Han är perfekt i rollen som Edward/Henry.

Tyvärr gillade inte den amerikanska TV-publiken serien så redan efter nio avsnitt (första säsongen skulle innehålla 13) lades den ner. Detta gör ju att serien inte fick något riktigt slut även om man tydligen fick veta lite innan avsnitt nio spelades in att serien skulle läggas ner. Kanske hann man inte ändra manus eller så kanske man inte brydde sig. Resultatet blir dock att serien slutar rätt otillfredsställande, men för övrigt är den riktigt bra. Jag gillar upplägget med att Edward och Henry avlöser varandra och att de tvingas samarbeta för att lösa sina problem.

Som tur är hittade serien till slut hit så vi nu i alla fall kan njuta av de avsnitt som spelades in. För det tycker jag ni definitivt ska göra även om ni nu vet att serien lagts ner och att den inte får ett riktigt slut.

1. Serien visades redan 2008 på TV i USA så det tog några år för den att hitta hit.

2. Redan efter fyra avsnitt togs beslutet att serien skulle läggas ner. Hur man kunde se att den skulle bli en flopp så snabbt övergår mitt förstånd. Uppgifter gör dock gällande att endast 4,3 miljoner såg serien.

3. Dr. Jekyll och Mr. Hyde hette även de Henry och Edward hette i förnamn. En slump?

HANS-ÅKE LILJA (2011-06-20)