Och vilken comeback sen...

Irene Huss är tillbaka i sex nya filmer och denna den första har fått titeln "Den som vakar i mörkret". Huss får det hett om öronen ganska direkt. Polisen får larm om att några scouter hittat ett lik och ganska snart ska det visa sig att det rör sig om betydligt fler än så. Man har helt klart med en seriemördare att göra. Det som förbryllar Huss och hennes kollegor är att man också vid varje offer hittar ett föremål som betytt något för den döde. Varför gör mördaren så? Känner han dem väl? Vill han känna dem väl? Finns det något samband mellan de döda kvinnorna? Det är vad Huss måste ta reda på.

Samtidigt som allt detta pågår blir det plågsamt uppenbart för Huss att någon är ute efter henne personligen. Någon som inte drar sig för att smyga på henne när hon är hemma eller ge sig på hennes barn. Är det mördaren som nu bestämt sig för att även Huss ska bli hans offer eller är detta något helt annat?

Ja, Irene Huss är alltså tillbaka och vilken comeback sen. "Den som vakar i mörkret" är nog en av de bästa filmerna om Huss och hennes team. Den är spännande och även om man som tittare rätt snart får reda på vem mördaren är gillar jag den katt- och råttalek som han och Huss har. Dessutom gillar jag att Huss personligen blir en måltavla. Angela Kovacs som spelar Huss gestaltar henne riktigt bra här och man tror verkligen på henne som tonårsmamma och polis och hennes oro för att jobbet ska bli för närgånget och drabba hennes familj.

Vi får även återse Reuben Sallmander som hennes man och precis som i de tidigare filmerna önskar jag att vi fick se mer av honom än vi gör. Även Lars Brandeby, Eric Ericson och Dag Malmberg är tillbaka i sina roller. Alla känns de igen även om Brandeby och Malmberg båda känns lite äldre och lite mer slitna, fast på ett bra sätt. Sen ser vi även Moa Gammel som den nya teknikern, Elin Nordensköld. Hon tas, efter ett inledande missförstånd, emot med öppna armar och hon passar in riktigt bra i gruppen.

Det enda jag har att anmärka på är att det personliga hotet mot Huss anspelar på ett fall som hänt tidigare och vars bakgrund inte förklaras speciellt bra här. Kanske är det med i någon av de tidigare filmerna, jag minns inte, men man skulle nog tjänat på att förklara det lite mer här... Annars är det bara att konstatera att det är skönt att Huss är tillbaka och jag ser fram emot de kommande fem filmerna med stor tillförlit.

Lite extramaterial får vi. Vi får se hur slagsmålsscenen i Huss kök spelades in, vi får höra hur den dockan som användes som ett av liken gjordes, vi får se hur scenen där mördarens bil välter spelades in och vi får höra manusförfattaren Stefan Ahnhem berätta om hur det gick till när han skrev manus. Dock ska det kanske sägas att allt detta berättas på sammanlagt elva minuter. Inga djupare insikter alltså.

Det negativa är att Ahnhem intervjuas på ett sätt så man inte hör frågorna utan får läsa dem i textform. Detta gör att det blir väldigt tyst medan frågan visas och det känns konstigt. Det roliga är att det manus faktiskt skrevs samtidigt som boken, båda utifrån samma treatment, men i lite olika riktningar.

1. Boken skrevs av Helen Tursten som också skrivit de andra böckerna om Irene Huss.

2. När den här omgången av filmer släppts finns det totalt tolv filmer om Irene Huss.

3. Jag sa tidigare att både Lars Brandeby och Dag Malmberg ser lite mer slitna ut här och det gör de men jag gillar det. Speciellt Malmberg ser riktigt bra ut!