Fortfarande lika sömnigt Gotland

"Må döden sova" är titeln på senaste filmen om Maria Wern. Vid det här laget har vi stiftat bekantskap med alla huvudkaraktärerna och därför flyter den biten på bra och man har koll på vem som är vem, vem som gillar vem och varför de är som de är.

I "Må döden sova" dör flera kvinnor på ön. Alla har de något gemensamt men exakt vad vet man inte till en början. Däremot förstår vi tidigt att de döda kvinnorna är förföljda av en man. Deras död ser till en början ut som självmord men ganska snart inser Maria Wern (Eva Röse) att det kanske inte är självmord det handlar om. Maria Wern dras in i en härva med kvinnor från Estland, ofrivilliga barnlösa par och en privatklinik där allt kanske inte står rätt till.

Det här är tyvärr inte speciellt spännande. Det är en ganska intetsägande story som bara flyter förbi utan att man lägger märke till den nämnvärt. Inte heller utvecklingen bland karaktärerna är något att ha i den här delen, det är inte så mycket sådant alls. Men även om själva handlingen är ganska ospännande och tråkig så är skådespelarna och deras kemi desto bättre och mer underhållande. Överlag så gillar jag skådespelarna skarpt och då särskilt Allan Svensson i rollen som den lite tjurige chefen. I den här filmen är han i alla fall väldigt sur på grund av en detox-kur han fått för sig att ta sig igenom. Han är en rolig behållning. Det är dessutom väldigt många välkända ansikten även i de små rollerna.

Den här filmen släpptes direkt på dvd och har inte visats på tv som tidigare filmatiseringar av Maria Wern gjort. "Må döden sova" fortsätter i samma anda som de tidigare filmerna, de duger men mycket mer än så är det tyvärr inte. Skådespelarna är behållningen och det är tack vare dem som dessa filmer ändå duger att se för att fördriva tiden och låta hjärnan koppla av.

1, Cecilia Häll som jag inte sett i så mycket sedan hennes roll som Pamela i "Tre Kronor" gör en liten roll och det var lite skojigt.

2. Trots att alla dessa filmer utspelas på Gotland är det nästan ingen som pratar just gotländska. Det är faktiskt väldigt dåligt och därför värmer det i hjärtat när en granne i "Må döden sova" faktiskt pratar gotländska, så ska det ju vara.

3. Tanja Lorentzon som spelar Erika visar prov på väldigt dåligt skådespeleri i den här filmen. Jag har inte reagerat på det tidigare men här är det fruktansvärt.

MARIA EREMO (2011-08-09)