Verklighetstroget och otäckt

Även om "The Pacific" är sin egen serie måste man se den lite om en uppföljare till den eminenta serien "Band of Brothers". Både för att Steven Spielberg och Tom Hanks är inblandade i båda men även för att formatet är detsamma och för att den gjordes av TV-kanalen HBO. Stämningen i båda är dessutom densamma. Personligen tycker jag "Band of Brothers" är aningens lite bättre än "The Pacific", men med det vill jag verkligen inte påstå att den senare inte är bra för det är den verkligen.

"THe Pacific" utspelar sig under första halvan av 1940-talet och vi får följa amerikanska marinen som slåss mot japanerna. Framför allt får vi följa en handfull karaktärer under deras tid i kriget, men sen kommer och går det andra karaktärer under hela serien. En del med större inverkan på handlingen än andra. Gemensamt har de dock att de är riktigt bra karaktärer. Det finns ingen som man retar sig på för att han eller hon spelas av en dålig skådespelare och glädjande gör detta att det blir svårt att välja ut en eller ett par som gör extra bra ifrån sig.

Som alltid i krig är det mycket lidande och så även här. Man skildrar på ett väldigt verklighetstroget sätt alla de plågor som marinsoldaterna genomlider. Både visuellt och i antydningar. Genomgående känns hela serien väldigt verklighetstrogen, det känns verkligen som om det kan ha gått till just så här även om en del saker naturligtvis spetsats till och ändrats för att få det att fungera bra som TV-serie. Bland annat så ägnas hela sista avsnittet till att berätta vad som hände soldaterna efter att kriget var slut. Hur de handskades med det de varit med om och hur de gick vidare.

Man kan även välja om man vill se avsnitten med de inledande historiska inslagen (presenterade av Tom Hanks) eller se dem med inslag där folk som var med berättar om hur det var, antingen i en liten bild i hörnet eller inklippta i själva avsnittet, att vara med på riktigt. Alla sätt är bra sätt att se serien men jag rekommenderar att man ser enbart avsnitten första gången man ser serien då man annars störs lite av den lilla rutan som dyker upp.

Oavsett hur man ser den är "The Pacific" en serie alla bör se. Dels för att den är bra, men dels för att den berättar en historia som alla borde känna till.

Förutom de olika sätt att se serien som jag nämnt tidigare (och som inte riktigt känns som extramaterial) finns här korta dokumentärer där man får en mer ingående titt på de människor huvudpersonerna i serien är baserade på. Riktigt intressanta dokumentärer men jag hade önskat att de kunnat börja varje med en bild på hur de såg ut i serien så man lättare kopplat ihop vem som var vem. Sen får vi en dokumentär om hur serien spelades in och en annan om hur det var på riktigt på de platser där detta utspelade vid den tidpunkt då det utspelade sig. Mycket trevligt extramaterial med andra ord.

1. Den här utgåvan är en så kallad plåtlådeutgåva där allt ligger i en liten låda. Snygg och prydligt.

2. Innan sluttexterna i sista avsnittet får vi veta vad som hände i verkligheten med de personer karaktärerna är baserade på. Sånt gillar jag.

3. När ni ser serien, tänk på att det finns flera sätt att se avsnitten på och om man vill eller inte vill höra Hanks introduktioner. Det är inte helt logiskt i menyerna att det är så och därför lätt att missa.

HANS-ÅKE LILJA (2010-11-03)