Tredje säsongen och fortfarande lika bra

Det är dags att återigen träffa de fyra osannolika vännerna, Mitchell (vampyren), Annie (spöket) George och Nina (varulvarna). De har nu tvingats flyttat till Wales för att folk blev lite för misstänksamma. Här ska de dels försöka rädda Annie som är fast i skärselden och dels försöka leva som vanliga människor, trots sina egenheter.

Naturligtvis är detta allt annat än lätt och för att krångla till det ytterligare lyckas George och Nina, som varulvar, ha sex och göra Nina gravid. Mitchell å sin sida plågas av den massaker han orsakade på ett pendeltåg i förra säsongen och till detta kommer sen ytterligare två varulvar och en återvändande Herrick som dock lider av minnesförlust och inte har en aning om att George (i säsong ett) som varulv slet huvudet av honom eller att han är en av de blodtörstigaste vampyrerna som någonsin existerat.

Där är säsong tre i ett nötskal och jag måste erkänna att jag gillar "Being human" och jag gillar framförallt blandningen av karaktärer och vad de är. Att bara komma på att låta ett spöke, en vampyr och en varulv (två sedan Nina kom in i bilden) bo ihop är imponerande men att sen lyckas hålla det vid liv i tre säsongen är riktigt imponerande. Säsong tre är lika bra som den första och det är inte ofta som det är så. Det finns undantag men oftast brukar serier mattas lite efter några säsonger.

När det gäller skådespelarna är det Sinead Keenan (Nina) som växt mest sedan förra säsongen. Jag var inte speciellt förtjust i Nina när hon först dök upp men nu har hon växt in i handlingen och har sin självklara plats. Svagast är Russell Tovey (George) som ibland tenderar att kännas lite som om han spelar över. Lenora Crichlow (Annie) och Aidan Turner (Mitchell) är lika stabila som i tidigare säsonger. På det hela taget är dock "Being human" en väldigt stark serie och säsong tre är definitivt inget undantag.

Extramaterialet består av en del borttagna scener som är rätt intressanta även om det inte har någon direkt inverkan på själva handlingen. Sen får vi även intervjuer med skådespelarna och en rundtur på inspelningsplatsen av Sinead Keenan (Nina). En varning dock, se inte extramaterialet förrän efter du sett avsnitten. En hel del av vad som händer avslöjas nämligen här.

1. En fjärde säsong av seriens ska spelas in och tyvärr kommer bara tre av de fyra huvudrollsfigurerna att vara kvar då.

2. Man släppte en rätt kul trailer innan serien fick premiär men tyvärr finns den inte med på DVD:n. Den finns dock här för den som vill se.

3. Jag skrattade gott när jag såg extramaterialet och Russell Tovey (George) satt med en keps på sniskan och såg ut som värsta hip-hoparen. Det var väldigt olikt hans karaktär i serien.