Färgglatt krig i trädgården

Nog måste den här filmen fötts ur en ordvits? Tänkbar pitch: "Tänk er 'Romeo & Julia' fast med trädgårdstomtar... 'Gnomeo & Julia'!"...

För det är precis vad det är. Två hus ligger bredvid varandra. Det ena är rött och det andra är blått. Husägarna, som givetvis hatar varandra dyrt och heligt, har båda den dåliga smaken att fylla sina trädgårdar med tomtar och andra kitchiga saker. När husägarna är borta vaknar dessa till liv och tar hand om trädgårdarna - och hatar varandra ännu dyrare och heligare. Ibland yttrar det sig i gräsklipparerace på bakgatan, och ibland i rena sabotageuppdrag i varandras trädgårdar. Ett är i alla fall klart: de röda och de blå trädgårdstomtarna hatar varandra och ingenting kan ändra på det. Eller?

En dag möts den blåa Gnomeo och den röda Julia i en närliggande och igenvuxen trädgård. Eftersom båda är förklädda vet de inte om varandras färger och något bubblar upp mellan dem, och därför blir det ett brutalt uppvaknande när färgerna avslöjas. Men de kan ändå inte riktigt släppa varandra och fortsätter att träffas i smyg. Dock är det svårt att ha ett förhållande över gränserna när kriget mellan färgerna trappas upp till oanade proportioner.

Ja, det är ju "Romeo & Julia"-upplägget som man sett många gånger tidigare, dock inte med trädgårdstomtar. Det blir ganska roligt då man skapat många olika karaktärer bland tomtarna och de övriga prydnaderna. Här finns en trädgårdtomte i "mankini" till exempel och en Dolly Parton-liknande tomte (med röst av just Dolly Parton) som bara skymtar förbi som hastigast. Även om tomtarnas fysik förändras när de kommer till liv så är de fortfarande sköra figurer vilket det skämtas lite om.

Apropå kommer till liv... Likheterna med "Toy Story"-filmerna är ganska tydliga. Det är inte så stor skillnad på trädgårdstomtar som kommer till liv när ingen annan ser som leksaker, och även om "Gnomeo & Julia" är en helt okej animerad film för hela familjen (möjligen lite mer för barn än vuxna) så är det inte Pixar-klass på vare sig animationer eller manus. Men fullt godkänd som sagt och stundtals riktigt rolig.

Filmen är fylld av musik av Elton John, både gamla klassiker och några helt nyskrivna låtar, och det är inte så himla konstigt då filmbolaget Rocket Pictures ligger bakom filmen. Det är nämligen Elton Johns bolag, och därför finns det en bakomfilm som berättar om Elton Johns involvering och musiken.

Regissören Kelly Asbury ("Shrek 2") presenterar sedan både alternativa slut och en mängd borttagna scener i storyboard-animationer. I vanliga fall brukar borttagna scener i en animerad film vara just borttagna av en anledning, och så är det även här. Det är utdragna sekvenser som inte hör hemma i filmen. Det finns dock en ganska underhållande "CSI"-parodi att skratta åt, men som inte hade passat i filmen i alla fall.

Två väldigt korta bakomfilmer presenterar två av de som gör röster i filmen, Ashley Jensen (känd från "Extras") som spelar en sorts rolig sidekick-groda och så ingen annan än Ozzy Osbourne som spelar något så ont och demoniskt som ett rådjur... Smått oväntat, men bra insats av Ozzy.

En musikvideo finns även med bland extramaterialet.

1. Det är gott om referenser till Shakespeare i filmen. Till att börja med heter de arga grannarna Montague och Capulet, där den ena har en skylt med "2B" och den andra en skylt med "2B" överkryssat ("to be or not to be" för de som inte förstod det...). Filmen utspelar sig även i Shakespeares hemstad Stratford-Upon-Avon och vidare medverkar pjäsförfattaren själv mot slutet som en pratande staty med röst av Patrick Stewart.

2. Några av de övriga röstskådespelarna i filmen är James McAvoy, Emily Blunt, Michael Caine, Matt Lucas, Maggie Smith, Jason Statham och Hulk Hogan. Filmen finns även i svensk dubbning.

3. Filmen gjordes i 3D och finns även på 3D-blu-ray, men dock inte i Sverige. I alla fall inte än.

ANDERS JAKOBSON (2011-08-29)