Försvararen har det bra där bak i bilen

Det är inte för inte som jag känner att "The Lincoln Lawyer" är som ett pilotavsnitt till en tv-serie. Inte för att den är billigt gjord på något vis, utan för att hela konceptet inbjuder till mer äventyr för försvarsadvokaten som jobbar ur baksätet på sin Lincoln-limosin. Det i sig har väldigt lite betydelse för filmen i sin helhet, och faktum är att jag funderar över varför den detaljen var så viktig, för det är den inte.

Hur som helst - Matthew McConaughey spelar Mick Haller som har sina metoder att få folk, skyldiga som oskydliga, frikända. Han tar genvägar här och där och håller sig inte alltid helt inom lagens gränser, men hur man än vrider och vänder på det gör han sitt jobb bra med nöjda klienter och vansinniga kollegor inom rättsväsendet.

I den här filmen hamnar rikemansbarnet Louis Roulet (Ryan Phillippe) i hans händer. Roulet är arresterad, anklagad för att ha misshandlat en prostituerad våldsamt. Han hävdar så klart att han är oskyldig och Haller tar sig an fallet. Men snart ska han inse att det är något lurt med alltihop och plötsligt hamnar han i en väldigt tajt sits då det blir väldigt svårt för honom att göra sitt jobb.

Det är något härligt exotiskt över sekvenser i en amerikansk rättsal med "Objection, you honor!" och alla andra klassiska fraser man sett i liknande scener på film och tv tidigare. Jag blir vansinnigt sugen på att se den gamla favoritserien "Lagens änglar" igen och skulle inte säga nej till ännu en reprisomgång på tv eller kompletta DVD-boxar för recension.

Där kommer den där tv-referensen igen och kanske är det för att rättsalar, försvarare, åklagare, domare och jury är så tacksamt material för tv som jag får en sådan känsla av "The Lincoln Lawyer". Filmen är helt okej med en bra spänning och en hel del twister i historien. Det känns även bra att den till synes skrupelfria huvudpersonen får anledning att ifrågasätta sin egen inställning till yrket under filmens gång, och man har även komplicerat det hela en smula genom att ge honom en ex-fru (Marisa Tomei) som är åklagare - det vill säga på andra sidan lagen, och sedan ge dem båda en dotter som de bollar mellan varandra. Det är alltså mer till Mike Haller än bara hans sliskiga yrkesroll.

En helt okej film alltså, men inte fantastisk.

Filmen bygger på en bok av författaren Michael Connelly som medverkar oväntat mycket i extramaterialet. Han är med i samtliga tre bakomfilmer och är "huvudperson" i två av dem. Minst plats har han i den första, men där berättar han i alla fall hur han kom på idén när han hamnade bredvid en advokat som arbetade ur sin bil av den enkla anledningen att en Los Angeles-advokat behöver ta sig kors och tvärs genom staden varje dag. Resten av bakomfilmen handlar mest om hur filmen kom till och de olika karaktärerna.

I den andra tar Connelly med oss via bil genom Los Angeles och de miljöer där hans karaktär är i sitt yrke och i sitt privatliv. Den sista bakomfilmen är ett samtal mellan Connelly och McConaughey om karaktären och filmatisering av böcker.

Detta kompletteras av fyra bortklippta scener.

1. Connelly har skrivit ytterligare tre böcker om Mike Haller så det finns ju en ganska stor chans att det blir fler filmer.

2. William H. Macy spelar en duktig utredare Haller använder sig av. I just den här filmen har han väldigt långt hår, vilket jag inte vet om det hörde till karaktären eller om Macy såg ut så när filmen gjordes. Det ser dock lite konstigt ut.

3. Nu, när jag skriver just dessa avslutande rader i recensionen, hittar jag nyhetsartiklar som säger att "The Lincoln Lawyer" ska utvecklas till en tv-serie av ABC. Så då var den där känslan rätt i alla fall.

ANDERS JAKOBSON (2011-09-14)