En lätt märklig film

I takt med att Zach Galifianakis fått sitt stora genombrott i och med bland annat "Baksmällan" och "Due Date" har han blivit det stora affischnamnet för "Frenemy". Men hans roll i filmen är ganska liten och han figurerar som porrbutiksägaren och knarksäljaren Bucky under enbart en mindre bit av den 76 minuter långa filmen. Men är man poppis, blir man ett dragplåster.

Huvudpersoner i filmen är Matthew Modine och Callum Blue som det udda paret Mr. Jack och Sweet Stephen. Det är en ganska pratig film där de båda har filosofiska diskussioner om ödet, livet och döden, gott och ont och allt möjligt. Mr. Jack envisas med att ha en brittisk accent trots att han inte alls är någon engelsman och Sweet Stephen delar med sig av sina minst sagt udda och våldsamma drömmar. Det är något skumt med det här paret.

När de besöker Buckys porrbutik blir de indragna i ett rån av den nervösa förstagångsrånaren Philly (Paul Adelstein) som Mr. Jack lyckas förvirra med några väl valda ord. Men när det ser ut som det ändå är kört dyker polisen Tommy (Adam Baldwin) upp och knäpper rånaren med ett välsiktat skott. Mr. Jack och Sweet Stephen kan återgå till sina filosofiska diskussioner, men deras vägar ska korsas med polisen Tommys igen efter att filmen dragit iväg åt betydligt mörkare territorium.

Filmen berättas inte helt linjärt och bland annat får under filmens gång se utdrag ur en "Jerry Springer"-liknande tv-show vars poäng dyker upp mot slutet av filmen. "Frenemy" kategoriseras som en komedi, men i så fall en mycket svart sådan. Stundtals rent av obehaglig då delar av filmen inte är speciellt trevliga. De filosofiska inslagen känns lite för smarta för sitt eget bästa och det är lite svårt att få kläm om filmen. Vilka är karaktärerna egentligen? När filmen är över lämnas man med en del obesvarade frågor och det är kanske upp till tittaren att dra sina egna slutsatser. En lätt märklig film, alltså.

1. Originaltiteln på filmen är "Little Fish, Strange Pond" som sedan blev "Frenemy" när den kom på DVD. Jag tycker inte att någon av titlarna är speciellt bra och ingen av dem berättar någonting om filmen.

2. Flera av karaktärerna är skruvade på ett nästan David Lynch-aktigt sätt. Den nervösa rånaren tar nog priset, men en scen mellan polisen Tommy och en landlady är också riktigt skruvad.

3. Översättaren känner tydligen inte till den legendariska regissören Sam Peckinpah och får hans namn till att bli Sam Pickenpod.

ANDERS JAKOBSON (2011-09-19)