Från inget till allt med ett litet piller

Eddie Morra är en kämpande författare. Tyvärr går det inget vidare för honom. Han har visserligen ett kontrakt på en bok, men han har inte skrivit ett enda ord och det börjar nu bli ont om tid för att han inte ska missa sin deadline. Men vad gör man om inget fungerar? Om inget kommer när man sitter där vid datorn och ska skriva? Eddie går ut och dricker. Det är när han är ute på en mitt-på-dagen-drink som han möter sin förra frus bror, Vernon, och får ett erbjudande han inte kan motstå.

Vernon har nämligen ett piller, NZT, som ska göra att man får tillgång till de 20% av hjärnan som vi i vanliga fall aldrig använder. Eddie tror inte på det Vernon säger men tar med sig pillret hem och testar. Och det visar sig att allt som Vernon sa stämmer och lite till. Problemet är bara att när Eddie åker hem till Vernon för att få fler piller kommer någon annan före, någon som verkar vilja ha pillren till varje pris…

Jag gillar "Limitless". Idén är kul. Jag gillar själva tanken på att man kan ta ett piller och sen lära sig ett nytt språk på någon timme, räkna ut ekonomiska kalkyler som det skulle ta en dator dagar att komma fram till. Sen får man ju naturligtvis ta den för vad det är. Den är inte verklighetstrogen för fem öre. Men den är underhållande. Skådespelarna gör bra ifrån sig och det är extra kul att Robert De Niro dyker upp som en skrupelfri finanshaj.

Det roligaste med filmen är att den håller hela vägen. Det är underhållning från början till slut även om det inte bara är action. Den innehåller inga uppenbara luckor i handlingen och även om den som sagt är ordentligt överdriven så håller den sig inom de gränser den själv sätter upp. Skådespelarinsatserna får godkänt, manus fungerar och likaså dialogen. "Limitless" är med andra ord en riktigt bra film.

1. Shia LaBeouf skulle först spela Eddie men skadade handen i en bilolycka och fick då lämna över till Bradley Cooper.

2. I några scener går det lite för snabbt för tabletterna att verka för att det ska kännas realistiskt… men här fungerar det ändå rätt bra. Det håller sig ändå inom de ramar filmen själv satt upp.

3. Boken som Eddie till slut skriver försvinner in i glömska ganska snart efter att han lämnat in manuset vilket är lite synd.