Rörig fars bland många manussidor

"Jag tror inte på skrivkramp" säger "Wonder Boys" huvudperson - författaren och litteraturprofessorn Grady Tripp (Michael Douglas) vid ett tillfälle i filmen, vilket sedan bevisas när vi får se manushögarna till den bok han håller på att skriva, men som ingen tror existerar. Boken är på över 2600 tätskrivna manussidor och han har inte hittat fram till slutet än.

Jag får en liten släng av skrivkramp när jag ska beskriva filmen. Det är en snudd på farsartad historia som utspelar sig under några hektiska dagar i samband med litteraturfestivalen "Wordfest" som arrangeras av skolan där Grady jobbar. Det börjar redan på ett party dagen innan festivalen drar igång hemma hos Gradys chef Walter Gaskell (Richard Thomas) och hans fru (Frances McDormand) som Grady har ett förhållande med. Nu berättar hon att hon blivit gravid. Nästa problem kommer när Grady lockar in sin talangfulla men otroligt knepiga elev James (Tobey Maguire) till festen med att det finns något där som är värt att se. Det är nämligen så att Walter har ett utpräglat intresse i det legendariska paret Joe DiMaggio och Marilyn Monroe och i ett låst skåp finns unik memorabilia, framför allt Monroes jacka från bröllopet som får James att brista i gråt.

Strax därpå blir Grady attackerad av Walters blinda hund som James skjuter ihjäl precis efter att han stulit jackan, så nu har Grady både en död hund och en stulen jacka i sin ägo. Det blir inte bättre av att hans redaktör Terry Crabtree (Robert Downey Jr.) kommit till stan för att tjata om Gradys nästa bok, för nu har det gått så lång tid sedan den hyllade debutromanen att Crabtree måste ha nästa bok för att behålla sitt jobb. Så Grady har en ofärdig bok att slutföra, en gravid älskarinna, en knepig elev som skjutit en hund och stulit en värdefull jacka... Och det är bara början på ett par sanslöst röriga dagar för vår huvudperson.

Jag blir inte direkt överrumplad av filmen. Den är helt okej och ganska charmig men jag känner inte att jag riktigt får grepp om den. Jag vet inte varför, för jag gillar i regel filmer som befinner sig i "smarta" världar som denna gör. Det är heller inga fel på replikerna eller skådespelarinsatserna. Det kanske bara handlar om att vara på rätt humör, vilket jag tydligen inte riktigt var på.

1. Filmen bygger på en bok av den prisbelönta och hyllade författaren Michael Chabon som lite oväntat har ungefär en tredjedel av manuset till "Spider-Man 2" på sin meritlista.

2. Manuset skrevs av Steve Kloves som följde upp den med att skriva manusen till samtliga "Harry Potter"-filmer utom "Harry Potter och Fenixordern".

3. Och för regin stod Curtis Hanson som även bland annat gjort "L.A. konfidentiellt" och "8 Mile".