Seg, dum och onödig remake

Remakes finns det gott om, men att våga göra en nyinspelning på något så ikoniskt som 60-talsserien "The Prisoner" kräver enorm självsäkerhet - alternativt dumhet. Som de flesta andra svenskar fick jag nys om originalserien genom Iron Maiden som hyllade den i låten "The Prisoner" på albumet "The Number of the Beast" 1982. Den (då) fantastiska tv-kanalen ZTV var dock först i Sverige att visa serien, i början av 90-talet.

Nu är det ju förstås inte en remake. Man gör inte remakes längre. Det heter "re-imagining" och betyder att man egentligen har en egen idé, men tar element från något annat och rider på dess kända namn. Vanligen slutar det väldigt illa, eftersom man inte fattat vad som gjort originalet så bra. Så även här, förstås.

Michael (spelad av Jim Caviezel, mest känd som Jesus i "The Passion of the Christ") kvicknar till i ett område med berg och sand. Innan han hinner orientera sig ser han en äldre man jagas av män med hundar och vapen. Hundarna måste ha otroligt dåligt luktsinne eftersom Michael lyckas bära den skadade mannen till en intilliggande grotta där de helt undkommer. Mannen ber Michael att gå till 554 och säga att han lyckats fly.

Michael finner sin väg till en by. Det finns inget sätt att ta sig ur byn och alla där har ett namn som är en siffra. Den förvirrade Michael identifieras som nummer sex. Han söker upp 554, en tjej som motvilligt berättar om gubbens flyktförsök. Michael försöker komma ihåg vad som hänt innan han kommit till byn, men har bara fragmentariska flashbacks om en kvinna han mött efter att han sagt upp sig på jobbet.

Byns ledare, nummer två (Ian McKellen, Gandalf från "Sagan Om Ringen"-trilogin), gör sitt allra bästa för att övertyga Michael om att han är Sex och att han alltid bott i byn. Denna psykologiska krigsföring fortgår medan Michael försöker hitta ut, minnas vad som hänt och... ja, det är det han gör. Sen är det ett antal bifigurer som också tror att de är fångar i byn, eller så är de spioner åt Två. Det är inte så viktigt. Ganska mycket saker händer som inte har någon direkt inverkan på någonting.

Som sagt är det oftast så att remakes, förlåt: "re-imaginings", helt missar poängen med originalet. Förmodligen tror man att man kommit på nåt bättre, eller så är tanken att folk inte vill se samma sak igen, vilket helt motverkar poängen med en remake. I vilket fall så gör "The Prisoner" av 2009 års modell bara fel hela vägen.

Varför är Sex där? Han har sagt upp sig på sitt jobb på en säkerhetsfirma, och därför hamnat i denna fångenskap. Vad jobbade han då med som föranleder detta? Det hemlighålls till seriens upplösning, vilket gör att vi under de första fyra timmarna inte egentligen vet vad serien går ut på, eller för den delen varför vi skulle bry oss om honom. När upplösningen till slut kommer så är den medvetet förvirrande för att diffusera det faktum att det är ologiskt och fullständigt orealistiskt. "The Prisoner" är segt, dumt, onödigt och tar sig själv på alldeles för stort allvar. Go for the original.

Tre jättekorta intervjuklipp med birollsskådisar som inte ger någonting, samt en elva minuter lång paneldiskussion från San Diego Comic-Con där man i princip diskuterar ordet "re-imagining" samt hur bra och intressant allt och alla är. Uselt alltså.

Skulle du i stället köpa en utgåva från USA eller England så får du ett antal längre dokumentärer, kommentarsspår och bortklippta scener.

1. John Lithgow skulle spelat Två, men gjorde en säsong av "Dexter" i stället. Vi är enormt tacksamma för detta val.

2. Seriens exteriörer är filmade i Swakopmund, Namibia. Det är en tyskbyggd semesterort i västra Afrika.