Lovande inledning en ny deckarsvit

Den första av fem filmatiseringar av Arne Dahls böcker visades på SVT i två långfilmslånga delar under mellandagarna. Det är de rutinerade Harald Hamrell (regi) och Cecilia och Rolf Börjlind (manus) som tagit sig an projektet. Denna sammansättning har gjort flera av "Beck"-filmerna till exempel, och i grund och botten är denna filmatisering en stabil svensk tv-deckare. Nu har jag inte läst Arne Dahls förlagor och enligt vad jag läst är han själv inte helt nöjd med hur hans text blivit rörliga bilder, och möjligen är det så att de som läst böckerna håller med upphovsmannen.

Någon håller på att knäppa högt uppsatta finansmän i Sverige och Jenny Hultin (Irene Lindh) på rikskrim sätter ihop en specialistgrupp av speciellt utvalda poliser från hela Sverige för att komma till bukt med problemet. En av de utvalda, och som får ses som seriens huvudperson, är Paul Hjelm (Shanti Roney) som i inledningen av filmen kliver ur sin stabila och instruktionsboksaktiga polisroll och gör ett ingripande under en gisslansituation som leder till han blir suspenderad och utreds internt. Hultin trollar bort detta i fall han går med i den så kallade A-gruppen. I övrigt består gruppen av Kerstin Holm (Malin Arvidsson), Viggo Norlander (Claes Ljungmark), Gunnar Nyberg (Magnus Samuelsson), Jorge Chavez (Matias Padin) och Arto Söderstedt (Niklas Åkerfelt), alla med olika specialkunskaper.

Gruppen sätter igång direkt och sätts omedelbart under hård press då mördaren skördar fler offer. Gruppen börjar kartlägga offren för att hitta samband och kopplingar, allt för att ringa in den eventuella gärningsmannen. Ett spår leder till en hemlig orden, ett annat till en kriminell liga i Estland dit Viggo Norlander åker för att vara med om något riktigt hemskt. Ytterligare ett spår leder till ett mystiskt bankrån där en av rånarna mördades, och Thelonious Monks jazzalbum "Misterioso", som givit namn åt filmen, är också en ledtråd i utredningen. A-gruppen får samarbeta för att knyta ihop alla trådar och hitta den skyldiga.

Som deckare är filmen både spännande och våldsam, men jag upplever den första delen bättre än den andra hälften. Upplägget med en grupp poliser med olika specialkunskaper är inget nytt utan finns i i princip alla svenska polisserier. Det är bara att ta Sjöwall/Wahlöös böcker om Martin Beck - där finns hela upplägget som egentligen bara upprepats de senaste 30-40 åren. Dock så känner jag att jag snabbt tar in just det här polisgänget och känner mig spänd på att se hur det hela ska utvecklas i kommande filmer. Vi får egentligen inte veta speciellt mycket om dem, förutom Hjelm som har det lite struligt på hemmaplan. I övrigt vet vi att Holm också har det lite struligt, att Norlander anses vara en skrivbordspolis, att Chavez möjligen har problem att tygla sitt humör, att Söderstedt har så många barn att han numrerat dem och att bjässen Nyberg har haft problem med anabola tidigare i livet och sjunger i kör på fritiden.

Apropå Nyberg så spelas ju han av Magnus Samuelsson som faktiskt gör rollen riktigt bra. Han ställs inte inför några tyngre scener som skådespelare i just denna film, men klarar sig betydligt bättre än vad jag hade trott.

"Misterioso" blir tack vare allt detta en stabil svensk deckare som får mig att se fram emot de kommande delarna i sviten.

1. De resterande fyra filmatiseringarna släpps först på DVD innan de visas på SVT senare under 2012.

2. Arne Dahl är en pseudonym. Bakom den döljer sig Jan Arnald som även publicerat böcker under sitt eget namn. Han är även kritiker på Dagens Nyheter.

3. En förändring från böckerna är att Hultin bytt kön. I böckerna heter karaktären Jan-Erik i förnamn och är således en man. Personligen har jag egentligen ingen åsikt om denna förändring, men tycker att det passar bra med en stark kvinna i rollen, speciellt som det figurerar så få kvinnor i serien som helhet.

ANDERS JAKOBSON (2012-01-05)