Clooney skänker Clooneyrollen till Gosling

Jag har tidigare aldrig reflekterat över det, men när den första affischen till "Maktens män" dök upp var det omöjligt att inte se likheterna mellan George Clooney och Ryan Gosling. På bilden håller Gosling upp en Time-tidning med Clooneys vänstra ansiktshalva över sin egen och man kan nästan tro att det är en och samma person.

Och hade filmen gjorts för femton-tjugo år sedan hade Clooney sannolikt gjort den roll Gosling gör, och i och med att Clooney står för både manus och regi känns det som han lämnar över stafettpinnen till den allt mer frekvent förekommande Gosling. Han skänker honom Clooneyrollen helt enkelt.

I den exemplariska tv-serien "Vita huset" som jag sett i sin helhet ett par gånger har jag speciellt fastnat för de två avslutande säsongerna som skildrar hur en ny demokratisk presidentkandidat tas fram. Från de första stapplande kampanjerna för att bli demokraternas val till den allt mer krävande presidentkampanjen. Jag vet inte riktigt varför den här typen av politiska skildringar är så kittlande och spännande. I alla fall på film. Ställer man dem emot den svenska valrörelsen med små valstugor, bjudgodis, sega debatter på tv och röstning i någon lågstadieskolas matsal så är det helt enkelt både mer glamoröst och exotiskt. Men det är på film, som sagt.

Gosling spelar Stephen Meyers, en briljant och lovande presstalesman för Guvernör Mike Morris (Clooney). Kampanjen leds av Paul Zara (Philip Seymour Hoffman) och målet är att vinna över den andra demokratiska kandidaten och bli partiets presidentkandidat. Även om Paul är den stora hjärnan är Stephen otroligt viktig, så viktig att motståndarens kampanjledare Tom Duffy (Paul Giamatti) försöker värva över honom. Duffy menar att även om siffrorna pekar till Morris fördel så är det ändå hans kandidat som kommer att vinna det viktiga valet i Ohio.

Stephen blir inte övertygad, men den information han får oroar honom och efter en tids funderande berättar han för Paul vad han blivit erbjuden och vad han fått höra. Strax händer något som vänder upp och ned på allting och Stephen får ta del av en helt annan sida av det politiska spelet och snabbt bestämma sig för vilken roll han ska ha i det hela.

Dramat tar en thrillerbetonad vändning och laddas med spänning. Det är lite svårt att avgöra om Stephen är den goda eller onda killen, men det är egentligen ingen nackdel för historien. Faktum är att man kan debattera med sig själv om det är någon i historien som kan placeras på den ena eller andra sidan. På sätt och vis är det en politisk kommentar i sig. Tvetydigheten, ibland som ett resultat av det smutsiga politiska spelet.

Det är en bra och välspelad film som får mig att vilja slå på de där två säsongerna av "Vita huset" igen, där politiken dock var aningens renare.

Ingenting.

1. Filmen bygger på en pjäs med namnet "Farragut North" som i sin tur är löst baserad på demokraten Howard Deans kampanj från 2004.

2. En affisch på Clooneys karaktär i filmen påminner väldigt mycket om den numera klassiska Barack Obama-postern "Hope". Faktum är att bilden på Obama på just den affischen togs när han lyssnade på Clooney under en presskonferens 2006.

3. "Maktens män" blev Oscarsnominerad för bästa manus efter skriven förlaga, men förlorade mot "The Descendants", en annan film med Clooney i en av huvudrollerna.

ANDERS JAKOBSON (2012-03-14)