En gammal klassiker

I denna kultfilm från 1982 ser vi en ung Kurt Russel som R.J. MacReady. En helikopterpilot på en amerikansk bas i Antarktis. När filmen börjar ser vi hur en norsk helikopter jagar en hund och gör allt de kan för att döda den. Det hela slutar dock med att de två norrmän som finns med i helikoptern dör och ingen på den amerikansk stationen vet vad som hänt och varför de försökt dödat hunden. Ett stort misstag ska det visa sig. De tar hand om hunden och placerar den tillsammans med sina andra hundar. När det sen visar sig att hunden egentligen är en alien som kraschlandat i Antarktis och som kan förvandla sig till en i stort sett perfekt kopia av en människa (eller någon annan varelse för den delen) är de alla i stor fara. Både från utomjordingen och från varandra då de i jakten på vem som är smittad och vem som inte är det böjar bli ordentligt paranoida.

"The Thing" är en riktigt kuslig film om en grupp människor instängda på den ultimata platsen för en sådan här historia att utspela sig. John Carpenter lyckas verkligen berätta en bra historia som verkligen fångar ens uppmärksamhet. Problemet med filmen i dag är väl just att den har 30 år på nacken och att inte specialeffekterna håller längre. De känns ganska så taffliga och lätta att genomskåda men, det kan man kanske inte hålla Carpenter ansvarig för. Han kunde ju inte veta att man 30 år senare skulle släppa en prequel som återigen skulle lägga fokus på hans film.

Någon annat som inte riktigt fungerar i dag är logiken i filmen. Det finns otroligt många luckor. En är till exempel att man, för att inte utomjordingen ska kunna fly, saboterar alla fordon. Men sen när hjältarna behöver en snömobil får de igång den på några minuter. Eller som när man låser in doktorn i ett litet skjul för att man misstänker att han är smittad och han då gräver en underjordisk källare, släpar dit en massa material inklusive bänkar och skåp och bygger sig ett rymdskepp på mindre än två dagar. Känns inte alls logiskt. 1982 reagerade man tydligen inte lika mycket på det som nu men i dag håller det inte.

"The Thing" är en bra film men den har många brister. Och förmodligen känns den bättre än den faktiskt är om man som jag gjorde precis innan ser preguelen som på ett otroligt snyggt sätt knyter ihop de två filmerna. Men visst, den är bra och den är definitivt sevärd.

Blu-ray-utgåvan är verkligen fullmatad med extramaterial. Förutom det obligatoriska kommentarspåret får vi en dokumentär som går igenom hela processen med att skapa filmen . Den är 84 minuter lång och verkligen utförlig. Mycket underhållande.

Vi får även info om novellen från 1938, "Who goes there", som filmen är baserad på och en massa bilder. Det är allt ifrån bilder på skådisarna, monstret, inspelningsplaster och själva inspelningen. Faktum är att det är så mycket bilder att det emellanåt blir lite segt att titta på allt.

Sist men inte minst får vi även en trailer för filmen.

1.Filmen är en remake på originalet "The Thing" eller "The Thing from Another World" från 1951.

2. Kolla extra noga på de datorerna de använder. En är en schackdator och en annan räknar ut hur fort mänskligheten skulle bli smittad om utomjordingen tilläts lämna forskningsstationen...