Kåtast i Norge ”Pitt-Alma”

En norsk film om en kåt tonårstjej. Det här är så fantastiskt bra att jag storknar!

Alma (Helene Bergsholm) bor i en liten håla i Norge tillsammans med sin mamma. Alma är 15 år och det enda hon tänker på är sex. Hon ringer dyra samtal till en sexlinje, hon drömmer om sin klasskamrat Artur (Matias Myren) och hon onanerar ständigt. På en fest trycker Artur sin kuk mot Almas lår men när hon berättar det för sina vänner är det ingen som tror henne och Artur blånekar. Då börjar mardrömmen för Alma. Ingen vill vara med henne, hon blir utfryst och tilldelas öknamnet "Pitt-Alma". I samma veva kommer telefonräkningen på över 6000 kronor och Alma tvingas till att extrajobba i byns matbutik.

Det här är så ärligt och brutalt bra att de cirka 80 minuterna känns alldeles för korta. Dialogen är sårätt fram, särskilt från Alma, och hon säger allt det som många andra bara tänker. Vad är det för fel med att vara sexuell? Det enda hon vill är ju att ligga.

Och det är mycket sex för Alma dagdrömmer väldigt mycket om hur hon har sex med bland annat Artur. Hennes fantasi är helt galen och Helene Bergsholm spelar otroligt bra. Det kan inte vara världens enklaste roll för en ung individ att spela så pang på med sin sexualitet, men hon gör det galant och jag blir imponerad vid ett flertal tillfällen. Att det är just en tjej i huvudrollen och inte en kille gör att den bryter mot alla normer om att tjejer inte tänker på sex och det här med "fina flickor" är som tur är helt bortblåst. Oerhört befriande.

Man blir verkligen glad av den här filmen och för en gångs skull håller jag med betygen på omslaget till fullo. Det är lite "Smala Sussie" och "Fucking Åmål"-känsla över filmen, fast 100 gånger mer på något vis. Det bästa är verkligen att bara se den och gärna sprida den vidare till alla tonåringar. Att visa "Ligg med mig" i skolans undervisning vore ett grymt beslut och jag ska i alla fall se till att sprida filmen vidare till så många jag känner. Heja Norge!

I en intervju med filmens regissör får vi bland annat ta del av hur man tänkt under inspelningen. Det är så klart intressant men en stor nackdel är att extramaterialet inte är textat. Norska är kanske inte världens svåraste språk att förstå som boende i Sverige, men det är ändå en grej jag kan haka upp mig på. Jag hade gärna sett att man textat extramaterialet då jag är rätt säker på att det nu är vissa roliga och viktiga saker som tyvärr går mig förbi.

Intervjun med skådespelerskorna är däremot på engelska och inspelad i samband med Stockholm film festival. Då får vi bland annat veta att de gick på audition för skojs skull och knep rollerna före cirka 400 andra tjejer.

Vi får även en del bortklippta tagningar.

1. Filmen baserar på en liten del ur en roman/novell.

2. Filmen belönades med manuspriset på Tribeca Film Festival 2011. Filmen blev även utvald till Stockholms Filmfestivals tävlingssektion i november 2011.