En dåtida skildring

"Simon och ekarna" bygger på en bok med samma namn av Marianne Fredriksson och handlar om Simon och hans familj som under andra världskriget tvingas leva med rädslan för att nazisterna ska inta Sverige. Familjekonstellationen är dock lite ovanlig. Simons familj låter nämligen Isak, en klasskamrat bo hos dem efter att hans mamma försökt mörda hela familjen av rädsla för vad nazisterna skulle göra med dem i och med att de är judar. Dessutom finns det en hemlighet angående vilka som egentligen är Simons föräldrar som gör att relationerna blir extra komplicerade. Simon vill studera medan Isak är mer för att göra saker med händerna som Simons pappa vilket gör att Isak nästan mer blir som en son för Simons pappa än Simon…

Som ni förstår blir det komplikationer, sorg och glädje allt blandat i en miljö som känns väldigt autentiskt för tiden då filmen utspelar sig och jag måste erkänna att jag blev positivt överraskad när jag såg filmen. Bill Skarsgård är fantastiskt som Simon men även övriga inblandade gör bra ifrån sig. Kanske är filmen lite för lång med sina nästan två timmar men det fungerar ändå. Handlingen går hela tiden framåt och man inser att det inte behöver vara action hela vägen.

"Simon och ekarna" har fått sin titel, antar jag, från den ek Simon tyr sig till som ung. Deras förhållande är nästan som det mellan två vänner och det går till och med så långt att Simons pappa ställer som ett krav för att han ska få gå på läroverket att han slutar umgås med eken och i stället hittar riktiga kompisar. Vilket han ju också gör i och med att han träffar Isak. Hur som helst så är filmen väl värd att se både för både skådespelarinsatserna och manuset.

Det extramaterial vi får består dels av en bakom kulisserna-film och två bortklippta scener. Bakom kulisserna-filmen kunde vi klarat oss utan då det mest verkar varit någon som knallade runt med en kamera och filmade lite medan allt pågick. Ger inte direkt något.

Extrascenerna ger dock lite och dessutom har den ena ofärdigt ljud vilket gör att vi får en liten inblick i hur det kan se ut innan allt är färdigt och det gillar jag.

1. "Simon and the Oaks" heter filmen på engelska.

2. Den, om än något korta, beskrivningen som finns upplagd på IMDB.com beskriver filmen väldigt bra. Den lyder "Two boys come of age in Sweden during World War II."