Studio Ghiblis bästa film

Som med "Laputa" såg jag för första gången "Prinsessan Mononoke" på Bio Roxy i Örebro där den lokala animeföreningen hade visningar. Det var dessutom min första Ghibli-film, och det var en helt fantastisk upplevelse.

Krigaren Ashitaka försvarar sin by mot en enorm vildsvinsdemon som anfaller. Galen av sjukdom lägger den en förbannelse på Ashitakas arm innan den förgås. Han har nu stor kraft i armen, men den är sjuk och kommer slutligen att ta hans liv om inte förbannelsen vänds. Han reser västerut för att söka hjälp.

Ashitaka når Järnstaden, där man skövlar skog för att få bränsle till sitt vapensmide. Detta retar skogens djurgudar, som är de Ashitaka behöver få hjälp av. Det var Järnstadens ledare som skjutit vildsvinsdemonen som blivit galen. I skogen möter han San, en ung kvinna som adopterats av skogens varggud och lever med vargarna, och som av Järnstadens invånare kallas "prinsessan Mononoke".

Jag tycker att "Mononoke" är Ghiblis bästa film. När man väl slagit på den är det mycket svårt att stänga av. Den är rent av magisk på något sätt. Man för fram ett budskap om människans intrång i den naturliga balansen i världen, utan att skriva någon på näsan med klumpiga replikskiften. Så fantasifull och vacker, spännande och spirituell är få filmer. Ibland nuddar den vid lite flummeri, men inte på långa vägar i närheten av den superflummiga "Spirited Away" som var deras nästa film.

Man glider perfekt mellan högt och lågt tempo. Actionsekvenserna som kan vara våldsamma och ibland lite skräckinjagande känns mer motiverade och grundade i historien här än i t.ex. "Laputa". Omslagets sjuårsgräns kan jag tycka är lite för låg faktiskt, och det visar sig faktiskt att Statens Biografbyrå föreslagit en elvaårsgräns. Jag kan inte nog rekommendera "Prinsessan Mononoke", även till er som normalt inte ser på anime. För mig är det en milstolpe och en film man måste se.

Det finns ett antal utgåvor av filmen runt om i världen. Det råder delade meningar om vilken version som anses ha rätt färger. Den japanska utgåvan gjord av Ghibli själva går mer mot brunt och är skarpare, och anses vara rätt eftersom den är officiell. Det ger jag faktiskt inte så mycket för, speciellt inte efter blu-rayen av "Whisper of the Heart" som hade en gröngul ton över sig som definitivt inte skulle vara där. Personligen tycker jag bättre om den amerikanska utgåvans mer naturliga färger, men den är inte lika skarp. Det vi får här överensstämmer med Ghiblis utgåva, men som till skillnad från brittiska och australienska utgåvor från samma transfer har fått en korrekt PAL-överföring. Förstås med ett stort problem; av någon anledning har man satt enorma sorgkanter på bilden. Det kallas overscan-kompensering, men jag tror att ganska få sitter år 2012 med tjock-tv som har 5% overscan på varje sida... Dessutom är bilden något beskuren i jämförelse med USA-versionen. Nåväl, det kommer väl en blu-ray vad det lider.

Ett stort antal trailers för "Mononoke" och ett flertal andra Ghibli-filmer.

1. "Mononoke" betyder ungefär "en saks ande" eller "underlig sak", och används oftast i betydelsen "monster" eller "spöke".

2. Den engelska dubben (som ej medföljer här) skrevs delvis om av fantasy-författaren Neil Gaiman.