Som om serietidningsbilder kommer till liv

Det här är en definition av hero shot enligt Urban Dictionary:

In action-adventure movies, the hero shot is usually either the first appearance of the hero or early in the film, when, using dramatic cinematography, the hero is shown front and center in full costume.

När Marvel samlar ihop alla sina superhjältar från de senaste årens filmadaptioner blir det gott om hero shots speciellt när hela ligan står samlade i samma bild. Och jag njuter. Det är som om gamla serietidningsteckningar kommer till liv.

Fem filmer har lett fram till denna multipla superhjältefilm: "Iron Man", "The Incredible Hulk", "Iron Man 2", "Thor" och "Captain America: The First Avenger". Hela vägen har små passningar lagts ut, en mytologi har byggts ihop och resultatet är ett actionpackat äventyr där jorden hotas av fiender från en annan dimension.

Den som leder attacken är den förkastade asaguden Loke (Tom Hiddleston), Thors (Chris Hemsworth) före detta bror, och målet är att komma över den kraftfulla energikuben tesserakten som figurerade frekvent i "Captain America"-filmen. Just nu är den i S.H.I.E.L.D.s ägo, men dessvärre inte länge till. Kuben öppnar en portal som Loke kan komma igenom och genom att manipulera Clint Barton/Hawkeye (Jeremy Renner) och forskaren Erik Selvig (Stellan Skarsgård) kan Loke överbemanna Nick Fury (Samuel L. Jackson) och stjäla kuben för att inleda egna experiment och öppna portalen för invasionen av den mekaniska alienrasen Chitauri.

Fury samlar ihop sina hjältar. Steve Rogers/Captain America (Chris Evans) har knappt tinat klart och försöker komma underfund med att han flyttats 70 år fram i tiden genom att frustrerat slå sönder sandsäck efter sandsäck i ett gym. Tony Stark/Iron Man (Robert Downey Jr.) informeras och kallas in. Thor anländer självmant efter att ha känt Lokes närvaro, och Natasha Romanoff/Black Widow (Scarlett Johansson) får lokalisera och hämta Bruce Banner (Mark Ruffalo) som som vanligt befinner sig i exil, långt bort från saker som kan göra honom arg.

Som väntat blir det för många hjältar på samma plats och samarbetet blir svårstartat, men när det väl blir riktigt skarpt läge blir det soldaten Captain America som får styra upp organisationen och till och med hantera den okontrollerbara Hulken.

Jag vill inte säga att man behöver ha sett alla filmer som leder upp till denna för att uppskatta "The Avengers", men det skadar nog inte. För oinvigda finns det inte speciellt många förklaringar att hitta i filmen så att man snabbt kommer in i mytologin. Speciellt viktigt är det att ha sett "Thor" och "Captain America".

Även om filmens första timme känns lite seg - det är många karaktärer som ska samlas in och introduceras - så känns filmen ändå snabb och inte alls närmare två och en halv timme lång. Det är fullt ös ända in i kaklet och det blir en gemensam ensembleinsats där Tony Stark och Thor får de roligaste replikerna, men Mark Ruffalo kanske lyser starkast i sin gestaltning av Bruce Banner. Han går in som den tredje skådespelaren som gör karaktären på tio år och gör det väldigt bra. Banner har alltid varit en komplex karaktär och Ruffalo lyckas ge honom lite extra djup. Dessutom är "The Avengers" variant av Hulken den bästa hittills och faktiskt den karaktär som står för de roligaste scenerna. Jag garanterar två gapskratt på grund av Hulken.

Jag får med mig en bra känsla av "The Avengers". "X-Men"-filmerna har tidigare gjort ensemblesuperhjältefilmer, men det här känns mer serietidning och är bara härligt rakt av. Nu har dessutom alla dessa karaktärer etablerats så väl att Marvel kan fortsätta att pytsa ut filmer. Jag ser redan fram mot nästa gång The Avengers samlas på nytt, men innan dess kan jag se fram emot nya individuella filmer med Iron Man, Thor och Captain America - och säkert något mer...

Innan jag går in på själva extramaterialet så måste jag påpeka att det finns lite bonusar inbakade i själva filmen. Precis som i flera av filmerna som lett fram till "The Avengers" finns det bonusscener under eftertexterna. En bit in kommer en scen som jag antar ska sätta upp lite förutsättningar för uppföljaren och där introduceras en skurk som bara de mest inbitna serietidningsläsarna känner till. Väldigt smalt och jag har ingen aning om vem det är. Sedan absolut sist i filmen kommer en kort dialoglös men absurt rolig scen som anspelar på en replik från Tony Stark.

Så: till det riktiga extramaterialet. För ovanlighetens skull är det till större delen högintressanta borttagna scener, men som kanske ändå inte hade gjort filmen bättre. Det finns en ny början och ett nytt slut som absolut inte känns bättre, men som ändå är intressant på sitt sätt. Det finns även fler scener med Steve Rogers och Bruce Banner, där speciellt de om Rogers är mycket bra, och de skulle fungerat som en separat kortfilm nästan. Bland några av de scener som är förlängda finns ett roligt Commodore 64-skämt insprängt... Överlag är det spännande att se hur vissa scener klippts om till de befintliga i den slutgiltiga filmen. Intressant på många sätt.

Lika oväntat är att samlingen med bloopers faktiskt är roliga. Det är sällan jag tycker det, men just i detta fall är det faktiskt det.

Precis som på några av de tidigare filmerna finns en relaterad kortfilm med som bonus. Denna utspelar sig efter huvudfilmen och handlar om ett ungt par som hittat ett alienvapen och lyckats få liv i det och börjar råna banker. S.H.I.E.L.D. är dem dock på spåren, men filmen får ett oväntat slut. Kortfilmen fortsätter på det humoristiska spåret och är riktigt bra.

Det enda i bakomfilmsväg som erbjuds är en kort featurette om det visuella i filmen. Lite snålt kan man tycka, speciellt med tanke på hur stor filmen är på många olika vis, men samtidigt känner jag att det räcker gott och väl.

1. Black Widow och Hawkeye är två Avengers-hjältar som är lite anonyma eftersom de inte haft några egna filmer, men figurerat sporadiskt i några av de tidigare filmerna. Black Widow är en djävul på att slåss, det är i alla fall helt klart, och Hawkeye är en stjärna på att skjuta pilar. Problemet med Hawkeye i "The Avengers" är att han tidigt hamnar på fel sida och inte riktigt hinner blomma ut när han väl blir god igen.

2. Jag gillar att "The Avengers" även har med en del sekundära karaktärer från de övriga filmerna, något som bygger på ensemblekänslan och som verkligen knyter ihop hela mytologin. Som exempel nämner jag Tony Starks assistent och numera flickvän Pepper Potts (Gwyneth Paltrow).

3. Lagom till släppet för hemmamarknaden rapporterades det att "The Avengers" spelat in över 1,5 miljarder dollar på bio över hela världen. Filmen är den tredje mest inkomstgivande filmen genom tiderna efter James Camerons "Avatar" och "Titanic".

ANDERS JAKOBSON (2012-09-05)
Relaterade recensioner (62)
© Disney