Stig-Helmer och tidsresan

Stig-Helmer är tillbaka för… ja, jag har faktiskt glömt bort för vilken gång i ordningen. Och det spelar heller ingen roll. Den här gången är det inga skidor, drinkar, träningsredskap eller liknande som gäller. Den här gången har Stig-Helmer blivit gammal och mellan utskällningarna för att han kör sitt tåg för högt på ålderdomshemmet där han bor och leken med de automatiska dörrarna på ICA använder Stig-Helmer sin tid till att berätta för den gode vännen Ole om hur hans liv varit. Vi får höra om första kärleken, om hur han mobbades i skolan och hans föräldrars frustration över att han lärde sig tågtabellen utantill.

"The Stig-Helmer Story" är inte en bra film. Enda anledningen att man ler lite åt den ibland är att det är just Stig-Helmer den handlar om. Hade det varit vem som helst annars hade filmen förmodligen aldrig gjorts. Dessutom är Lasse Åberg och Jon Skolmen riktigt dåliga skådisar. Jo så är det faktiskt! Speciellt Skolmen som inte får fram en enda replik på ett trovärdigt sätt under hela filmen. Katastrof!

Den största behållningen blir istället Tobias Jacobsson som spelar Stig-Helmer i 20-årsåldern. Han gör sin roll riktigt bra men det hjälper inte. När man ser den unge Stig-Helmer känns det inte som samme person. Allt detta gör att jag inte ens orkar bry mig om Stig-Helmer och hans kärleksproblem. Filmen faller platt som en pannkaka och blir inte alls rolig. Det finns inte ens de små skratten som ändå funnits med i hans tidigare filmer. Men tyvärr inte här. Bitvis blir filmen dessutom riktigt pinsam. Som när Ole och Stig-Helmer sitter på ett fik och Ole kastar ur sig "Låt mig höra The Stig-Helmer Story". Svårt att återge i text men det måste vara något av det pinsammaste som skrivits och det känns väldigt synd att Stig-Helmer ska sluta lite som en pajas...

Med andra ord är "The Stig-Helmer Story" ingen bra film och definitivt inte en som folk kommer att citera som många i dag gör med den första filmen. Ny hoppas jag bara att Lasse Åberg har vett att låta Stig-Helmer pensionera sig på riktigt… och för gott.

Här får vi en dokumentär om i stort sett hela Stig-Helmers historia. Den är visserligen grovt förkortad och innehåller mer bilder från det som varit än faktiska intervjuer med de inblandade. Dokumentären har väl några saker som gör den sevärd men det är definitivt inget som gör något djupare intryck. Sen tycker jag dessutom att det är lite fattigt med extramaterial. Jag trodde att man skulle ta chansen nu att visa lite mer.

1. Stig-Helmer av i dag framställs idag som lite dum. Inte på ett kul sätt utan mer som att han tycker att det är roligt och fascinerande att det finns automatiska dörrar på ICA.

2. Var Jon Skolmen så här dålig i de tidigare filmerna?

3. Jag tror filmen hade blivit bättre om man struntat helt i omkringstoryn som utspelar sig i nutid. Man skulle helt enkelt bara ha berättat om Stig-Helmers uppväxt.