Välgjord tv-adaption av klassiker

Jag vill minnas att Robert Louis Stevenson äventyrsroman var en av de första böcker jag läste. Jag minns i alla fall att jag fick den i unga år och det kan ha varit en förkortad version, men det var ett rafflande äventyr med pirater och skatter och en ung huvudperson att identifiera sig med. Boken, som kom 1883, har adapterats många gånger och finns i en mängd olika utföranden - med Muppar, som science fiction-film, som animerad film, som rysk animerad film, som japansk tv-serie med mera, med mera. Den senaste i raden är denna brittiska tv-produktion med en rad namnkunniga skådespelare i huvudrollerna.

Jag brukar vanligtvis slå bakut när det handlar om tv-produktioner, men just denna är mycket välgjord och håller helt klart bioklass när det gäller foto, klippning och specialeffekter. Stor och maffig på alla sätt och vis. Även manuset är bra där den tre timmar långa filmatiseringen följer Stevensons original väldigt väl, med endast ett uppenbart undantag.

I inledningen av miniserien, vars två delar klippts ihop till en på DVD:n, ser vi hur piraten Captain Flint (Donald Sutherland) kommit över en stor skatt och planerar att gräva ned den. I samband med det rensar han upp ordentligt bland sin besättning som får fly fältet för att ha kvar livet i behåll. Long John Silver (Eddie Izzard) får ett skott i knät, vilket leder till att han amputerar sitt ben i livbåten.

Ett antal år senare träffar vi den unga Jim Hawkins (Toby Regbo) som jobbar på ett värdshus. En dag ramlar det in en ärrad sjöfarare där som verkar vara på flykt. Han betalar bra för att Jim ska hålla koll efter andra ärrade sjöfarare, men det går sisådär och efter ett klassiskt pirathot dör den ärrade gästen knall och fall. Bland hans saker hittar Jim vad som ska visa sig vara instruktioner och kartan till Flints skattkammarö. Tillsammans med doktor Livesey (Daniel Mays) och med godsägare Trelawney (Rupert Penry-Jones) och kapten Smolletts ( Philip Glenister) hjälp ger Jim sig i väg mot ön. Som kock anställs en viss träbent herre vid namn Long John Silver, vars koppling till Flint och skatten är okänd vid den här tidpunkten. Silver planerar dock för ett myteri, vilket Jim får veta under resans gång.

Väl framme på ön finns en av Flints gamla besättningsmän kvar, Ben Gunn (Elijah Wood) som blivit både galen och förvildad. Här sätter det verkliga äventyret i gång då Silvers myteri slagit i genom så vem ska hitta skatten först?

Slutresultatet är en utmärkt matinéfilm som faktiskt känns bättre som tv-produktion än som en biofilm. Den är möjligtvis lite lång, men så är den ju egentligen också menad att ses i två delar. Serien är både välgjord och välspelad där Eddie Izzard plockar hem de flesta poängen med en lysande och minnesvärd tolkning av Long John Silver. Vad jag minns från tidigare adaptioner brukar Silver vara långhårig, men här är Izzard helrakad med diverse ärr och tatueringar vilket i kombination med hans övertygande skådespel skapar en riktigt bra karaktär. Lite tråkigt att man inte visar upp han som han faktiskt ser ut på framsidan av omslaget. Den där pirathatten minns jag inte att han har på sig över huvud taget.

Med andra ord en bra adaption av en klassiker.

Ingenting.

1. Tv-filmen visades ursprungligen i två delar på Sky med start på nyårsdagen 2012.