Radioaktiv skräck

När jag ser "Chernobyl Diaries" har jag dagen innan fått höra från ett håll att den ska vara kass. När man hör sådant sänks ens förväntningar avsevärt, och därför är jag beredd på att den ska vara dålig. Men smaken är som den berömda baken delad, och jag blir positivt överraskad av hur mycket bättre filmen är än vad jag trodde att den skulle vara.

Fast trots det kommer den inte upp i mer än "godkänd" som slutbetyg. Filmen är ganska länge en spännande historia, men utvecklas sedan åt ett förväntat håll och blir därmed förutsägbar och även om jag inte tycker utvecklingen är dålig känner jag mig ändå lite otillfredsställd när den är över.

Amerikanska paret Chris (Jesse McCartney) och Natalie (Olivia Dudley) är på semester i Europa tillsammans med vännen Amanda (Devin Kelley). När de kommer till Kiev sluter de upp med Chris bror Paul (Jonathan Sadowski) som bor där. Innan de reser till Moskva där Chris har tänkt fria till Natalie föreslår Paul att de ska prova på lite extreme tourism och besöka spökstaden Pripyat i närheten av Tjernobyl. Det var där alla arbetare på kärnkraftsverket bodde med sina familjer innan de blixtsnabbt fick evakuera och lämna allt de ägde för gott. Guiden Uri (Dimitri Diatchenko) tar dem dit och ytterligare ett par följer med på äventyret.

Spökstaden tillfredsställer turisterna, även om det finns lite märkliga djur - både levande och döda - här och där och när det är dags att åka tillbaka har någon saboterat Uris van. Guiden och Chris ger sig iväg, men endast Chris kommer tillbaka, svårt sargad. Trots att Uri garanterat att staden är helt övergiven är det tydligt att något finns där ute i mörkret. Är det djur, människor eller något helt annat? Snart får turisterna veta.

Historien är som sagt riktigt spännande under större delen av filmen, detta främst genom att vi aldrig riktigt får se vad som finns i mörkret men även för att filmen utspelar sig i en genuint läskig miljö. Filmen är självklart inte inspelad i Pripyat utan i Serbien och Ungern och vem som nu hittat en lämplig inspelningsplats har verkligen gjort ett bra jobb.

Filmens problem ligger möjligtvis i att utöver miljön så är den inte så vidare originell. Liknande filmer har gjorts tidigare och karaktärerna blir aldrig riktigt intressanta. Undantaget är kanske guiden Uri, men han försvinner ur handlingen ganska snabbt. Men ändå är filmen klart godkänd och kan troligtvis sätta skräck i de som inte är så luttrade.

Ingenting.

1. Filmen är skriven av Oren Peli som skrev och regisserade "Paranormal Activity". Rent strukturmässigt påminner filmerna om varandra.

2. Titeln är en liten gåta. Vadå "Diaries"?

3. Den unga kvinnan i paret som ansluter till amerikanerna menar att hon är en norska, och mycket riktigt spelas hon av norskan Ingrid Bolsø Berdal, vilket får mig att tro att repliken delvis improviserades fram.

ANDERS JAKOBSON (2012-11-01)