Välutvecklad psykopat i indieskräckfilm

David (Jake Muxworthy) är en före detta soldat i Irak-kriget som efter fullgjord tjänst sticker i väg på en cykeltur för att rensa huvudet och få en nystart. Det är inte vilken cykeltur som helst - han cyklar längs stigar, i skogar och över kullar och ned i dalar i en fantastisk miljö, nästan helt utan att stöta på andra människor. När han stannar till vid ett café noterar han hur en ung kvinna blir trakasserad av två köttiga jägare som definitivt har något annat i åtanke när de blänger på kvinnan. David hjälper till att skrämma i väg dem, innan han fortsätter på sin cykeltur.

När natten och regnet kommer flaxar Davids tält bort i vinden och han har den ofantliga turen att han stöter ihop med kvinnan igen. Angeline (Karina Testa) erbjuder plats i hennes tält och nästa dag fortsätter de resan ihop. Men jägarna är dem hack i häl och David och Angelines liv är plötsligt i rejäl fara. Men det är bara början, för i ett skuggigt och dimmigt parti i den djupa skogen ruvar något fruktansvärt ont bortom samtliga involverades värsta mardrömmar.

Vad som döljs i skogen är en klassisk tyst psykopat, men rätt mer välutvecklad än vad som vanligtvis finns i skräckfilmer av det här slaget. Det här är ingen mördare rätt och slätt utan mannen genomför onda experiment, visserligen ofta med dödlig utkomst. Den tysta mannen, som ser ut ungefär som de där utmärglade människorna som suttit i koncentrationsläger, har ett gigantiskt psykopat-homestylat hem som skulle göra självaste Jigsaw i "Saw"-serien grön av avund. Snyggt och läskigt gjort.

Filmen i sin helhet är även den ganska snyggt gjord. Miljöerna är strålande. Filmen känns betydligt längre än sina 75 minuter på grund av att det händer otroligt mycket, vilket är både på gott och ont. Skådespeleriet är godkänt, men inte så mycket mer.

Det finns med andra ord en del bra i "Shadow" men det blir inte mer än en snygg indieskräckis. Helheten saknar någonting, men någon kalkonfilm är det inte alls tal om.

1. Satir eller humor? I en scen går David förbi en rad gigantiska fotografier i snygga ramar föreställande Hitler, Stalin och sen... George W Bush... Ehum...

2. Detta är inte första gången cykling har en stor del av en skräckfilm. Se även "Blood trails".