Min häst re-revisited

Som barn konsumerade jag varenda serietidning jag kom över, och det slank till och med ned ett och annat exemplar av "Min häst" trots att den hade en väldigt nischad målgrupp som jag absolut inte tillhörde: hästtokiga tjejer. Jag ska inte säga att jag minns en enda ruta ur "Min häst" men jag vill mena att "Flicka 3 - Bästa vänner" är precis som plockad ur tidningen. Något annat är otänkbart.

Som titeln avslöjar har filmen föregåtts av två filmer om den brunsvarta mustangen Flicka. De har jag inte sett. Jag har inte ens hört talas om filmserien tidigare, och inget av det spelar någon roll: man kan se filmen helt separat och om det nu är några trådar bakåt till tidigare filmer så är det under inga omständigheter något som märks. En fristående film, alltså.

Filmen följer en ganska inarbetad formel när det gäller barn- och ungdomsfilmer med något slags sporttema. Det är fattiga mot rika, goda mot onda, en sorts tävling och så ett tillrättalagt slut där alla blir vänner. Inga konstigheter. Här är den goda och fattiga Kelly (Kacey Rohl) som hållit sig borta från ridandet sedan hennes far, den omtyckta tränaren, omkom i en olycka. Nu mockar hon och tar hand om hästarna i familjens stall. Den rika och onda är Stephanie (Siobhan Williams) som tidigare var bästa vän med Kelly men nu är dryg och jobbig och anser sig vara betydligt finare än alla andra.

När en smålurig cowboy (Clint Black) anländer för att laga datorn (?) har han med sig en elegant mustang - Flicka - som på något vis lockar fram ridandet hos Kelly igen. I samband med det delas ridklubben i två läger och inför den stundande distriktstävlingen måste Kelly och cowboyen som blixtinkallas som tränare hitta nya medlemmar för att kunna lagtävla mot Stephanie och hennes nya klubb.

Är man en hästtokig tjej i yngre tonåren är filmen som klippt och skuren, medan jag initialt känner mig oerhört obekväm framför tv:n. Filmen är väldigt sockersmetigt softad och inte "farlig" på något vis. Men filmmakarna vet uppenbarligen hur man spelar på folks känslor för plötsligt sitter jag och känner mig engagerad i upplösningen. Det är något visst med tävlingsmoment på film som automatiskt suger tag i en.

Jag kan inte avfärda filmen som skräp eftersom hantverket uppenbarligen är så pass bra att även en snart medelålders hästointresserad man blir engagerad, men till syvende och sist känner jag att detta är en film för en annan generation och för människor med andra intressen, men inte nödvändigtvis för ett annat kön.

Några bakomfilmer, där de medverkande är mer än nöjda över sin insats och sin film, berättar för mig att kopplingen till den tidigare filmen är cowboyen Toby som spelas av countrystjärnan Clint Black.

Och apropå country finns det även en musikvideo här med Holly Kay.

1. Clint Blacks fru spelar Kellys mamma och deras gemensamma dotter spelar Stephanies lillasyster.

2. Precis som sin föregångare är filmen regisserad av Michael Damian och skriven av Jennifer Robinson. Karaktären Flicka kommer från författarinnan Mary O'Hara som hittade på den redan 1941.