Die Hard och son

Den femte "Die Hard" är här och det är inte speciellt mycket som hänt sedan den första filmen. McClane har fått mindre hår, handlingen utspelar sig i Ryssland och Bruce Willis har blivit äldre. Men förutom det är det samma gamla hårdnackade McClane vi får se. Den här gången får vi dessutom träffa hans son. När filmen börjar åker McClane senior till Ryssland där McClane junior ska ställas inför för rätta för mord. Ett mord vi tittare vet att han är skyldig till. Frågan är bara varför han begick det och på vems order. Det ska nämligen visa sig att allt inte är vad man tror att det ska vara.

McClane senior spelas som vanligt av Bruce Willis och hans som av Jai Courtney och det är lite kul att de faktiskt påminner en hel del om varandra till utseendet. Nu har vi alltså två otursföljda poliser som inte jobbar som vanliga poliser utan som gör det som verkligen behövas för att fånga in elakingarna.

De som sett en tidigare "Die Hard"-film vet vad man kan och bör förvänta sig av en "Die Hard"-film. Det är fullt med action, slagsmål, skjutande och biljakter. Faktum är att filmen inleds med en biljakt som förmodligen kommer att gå till historien som en av de största och även mest överdrivna som vi sett på länge i en film. Över lag är det dessutom mer humor i den här filmen än det varit i de tidigare. Framför allt är det Willis som skämtar när han bland annat står upp och mejar ner en hel arme av specialmördare samtidigt som han skrikande klagar på att hans Rysslandssemester blir förstörd. Humorn håller sig dock på rätt sida om vad som är kul så det fungerar.

På det hela taget är "A Good Day to Die Hard" en riktigt bra actionfilm även om titeln kanske kunde varit lite bättre. Men å andra sidan är det väl inte så lätt att få fram en bra titel som innehåller "Die Hard" längre...

Extramaterialet består förutom av det obligatoriska kommentarspåret av en mängd dokumentärer om filmen. Det handlar om allt från Bruce Willis själv till biljakter och de tidigare filmerna. Vi får se några scener som datoranimationer som gjordes innan man spelade in, vi får se hur man gjorde vissa specialeffekter och hur skådespelarna springer och agerar mot en så kallad green screen där man sen lägger på den omgivning man vill ha. Man täcker upp mycket av hur filmen spelades in och vill man kan man sitta länge och se just hur det gick till.

1. I stort sett hela filmen utspelar sig i Ryssland.

2. Frågan nu är om McClane junior kommer att hålla "Die Hard"-serien vid liv. Bruce Willis börjar ju som sagt bli lite till åren…

3. Biljakten i filmen är som jag tidigare nämnde rätt överdriven och utdragen men samtidigt väldigt underhållande. Det var längesedan jag såg något liknande.