Vill väl men lånar lite för mycket

Hm... I en annan tid och i en annan värld skulle jag tyckt att svenska, smått okända dramakomedin "Lycka till och ta hand om varandra" hade varit helt fantastisk. Men i den tid och värld jag lever i just nu har jag sett alldeles för mycket film och har alldeles för många referenser som lätt går att applicera på filmen. Bland annat - det finns lite andra saker som rubbar helhetsintrycket också.

För att vara lite mer konkret: Filmen presenteras i den filmiska 2.35:1-ration som jag verkligen älskar, men innanför den sympatiska skärningen finns bilder fångade av vad som känns som rätt så ordinära videokameror. Det här är helt och hållet ett resultat av att jag sett för mycket film, men den ganska livlösa bilden blir ett hinder från första sekunden till den sista. Jag kan inte släppa att det bildkvalitetsmässigt känns som en amatörfilm.

Filmen då? Cancersjuka pensionären Alvar (Bengt C.W. Carlsson) bearbetar sin sorg och skuld efter hustruns död genom att bygga små modeller och filma minnen från resor de aldrig gjorde, och delvis använda sig av de träfigurer hustrun snidade som substitut för de barn de aldrig fick (Referens #1: Modellerna och minnesdokumentationen känns igen från "Dinner for Schmucks"). När hustruns väninna (Ia Langhammer) vill ställa ut sina amatörtavlor tillsammans med figurerna blir Alvar orolig. Han har andra planer för figurerna.

Av en ren slump träffar han tonårsflickan Miriam (Claudia Neij), en socialt komplex och obstinat tjej med ett tungt och ledset bagage hon gömmer bakom sarkasmer och svordomar (Referens #2 och #3 - karaktären är en sorts kombination av Lisbeth Salander och Saga Norén). Miriam blir en osannolik vän och den enda som Alvar anförtror sig åt, förutom när det gäller sin sjukdom. Den får hon inte veta något om.

Tillsammans sporrar de varandra och genomför Alvars plan, när de inte förlorar sig i olika fantasier och lever ut ut dem. (Referens #4 och #5 - Tjenare vad filmskaparna tittat på Michel Gondry ("The Science of Sleep", "Be Kind Rewind") när Alvar och Miriam slåss med svärd bland pappersvågor och allt vad det är...)

Det lånas lite för mycket. Jag kan riktigt se filmskaparnas inspirationskällor framför mig, speciellt som det handlar om filmer jag själv gillar och man verkar vilja väl men samtligt lite för mycket för att få till en sådan där riktigt bra må-dåligt-men-må-bra-film. Det är bara en Sigúr Ros-låt på slutet som saknas för i princip pricka in hela checklistan.

Nä, nu är jag lite elak. Jag gillar faktiskt filmen och det här är inte alls en sågning. För att vara en debutfilm är det välgjort, men samtidigt är det precis som ett skivdebuterande band där man kan höra influenserna lite för tydligt.

En musikvideo till filmens "eftertext"-låt med bilder ur filmen är vad som bjuds som extramaterial. Uppmärksamma tittare noterar att det finns bilder i den som faktiskt utspelar sig efter filmens ordinarie slut.

1. Filmens debuterande regissör är Jens Sjögren som för drygt tio år sedan var en av slackerkockarna i sköna matlagningsserien "Superklasse". Han har även varit sångare i Bring Me The Fucking Riot...Man.

2. Bengt C.W. Carlsson blev Guldbaggenominerad för rollen som Alvar. Välförtjänt, han bär upp hela filmen.

3. Konstnären och allmänt supersköna Carl Johan De Geer ("Tårtan, Doktor Krall och Privatdetektiven Kant") gör en oväntad biroll som granne till Alvar. Övriga kända skådespelare i filmen är bland annat Leif Ahrle, Ika Nord och Johan Ulveson.

ANDERS JAKOBSON (2013-03-03)