Dags igen för en ny omgång med Wallander

Kurt Wallander är tillbaka igen. Den 27:e filmen med Krister Henriksson i rollen heter "Den orolige mannen" och nu har Wallander blivit lite äldre och dessutom morfar. Dottern Linda (nu spelad av Charlotta Jonsson) har återvänt till Ystad med man och barn och far och dotter jobbar båda som poliser. Vi får även träffa Lindas svärföräldrar vilka båda är från Stockholm och ser ner lite på att bo i Ystad, speciellt svärmor. Svärfar, Håkan von Enke, är pensionerad marinofficer men har mer med saker och ting att göra än man först tror. När en fiskare får en dykare i sina nät när han fiskar i samma område av Stockholms skärgård där man letade ryska ubåtar på 80-talet finns det många som vill lägga locket på, speciellt von Enke…

Wallander, som blivit suspenderad för att han glömt sitt tjänstevapen på en krog en sen kväll har egentligen inget med allt detta att göra men när von Enke försvinner spårlöst ber hans svärson och dotter honom att åka till Stockholm för att ta sig en titt på fallet och se vad han kanske kan göra. Det gör han och det han kommer fram till är inte vad man förväntat sig… Allt detta sätter Wallander lite på pottan. Aldrig förr har hans familj varit inblandad som denna gång och även om han inte tycker speciellt bra om sin dotters svärföräldrar är de ändå hans familj nu.

Krister Henriksson är som vanligt bra som Wallander och nu är han dessutom lite äldre, vilket även Wallander är. Han är morfar och det märks, han lever för sitt barnbarn. Det verkar dessutom som om han fått lite problem med spriten igen. Han dricker vad som verkar vara lite för mycket och han agerar ut mot sina kollegor lite mer än vad man förväntat sig. Han känns väldigt mänsklig.

Av karaktärerna man sett i tidigare filmer finns inte så många kvar. Receptionisten och några kollegor är allt. Åklagaren han hade ett förhållande med i förra omgången syns inte till. Charlotta Jonsson som tagit över rollen som dottern efter Johanna Sällström känns sådär. Inte helt klockrent men man kan nog vänja sig med henne. Hennes man spelas av Leonard Terfelt och han gör rollen bra samtidigt som jag inte gillar karaktären. Han känns arrogant och ingen man spontant gillar. Filmen är dock bra och det bådar gott för de kommande filmerna.

1. Sex nya filmer ingår i den här omgången.

2. Peter Andersson dyker upp i en roll och han är alltid bra. Synd bara att det är så liten roll.

3. Av alla filmerna med Henriksson är detta den andra som faktiskt är baserad på en av Henning Mankells böcker.