Vampyrer, skiftare, féer - nu är de tillbaka

Femte säsongen av "True Blood" är här och precis som i tidigare säsonger är alla de karaktärer vi lärt känna tillbaka. Sookie, Bill, Eric, Alcide, Tara, Lafayette, Arlene, Terry, Jessica, Hoyt, Sam, Jason och Pam. Alla är de tillbaka och alla har de en agenda. Några vill ta över världen, några vill bara ha någon att älska. Andra flyr från rökandar eller vargar. En sak är dock säker, vad som helst kan hända och gör det också. Vi bjuds på blod, naket, huggtänder och människor som försöker överleva efter att de förvandlats till vampyrer. En del lyckas bättre än andra.

Den stora röda tråden i säsong fem är förutom fortsättningen på säsong fyra där Tara sköts till döds, historien om Lilith. Lilith är en slags vampyrgud som nu dyrkas och som förespråkar att vampyrerna tar över jorden. Russell Edgington som vi känner från tidigare säsonger tvingar till en början Eric och Bill att delta i offrandet i Liliths namn och försent inser de att allt kanske inte är vad det verkar.

Just Lilith-delen av säsongen blir lite seg emellanåt men som tur är finns det väldigt många karaktärer i serien och det verkar som om något händer alla så det finns hela tiden någon annan som gör något mer spännande. Detta gör att även om vissa delar blir sega, blir serien i stort sett aldrig långtråkig. Sen är karaktärerna dessutom lätta att gilla. Det finns ingen som jag inte gillar även om jag naturligtvis gillar vissa mer. Det som jag kan misstänka att vissa har svårt för när det gäller "True Blood" är att det finns just så många karaktärer och att de är så "konstiga". Vi har som sagt vampyrer, vi har vargar, vi har hamnskiftare, vi har féer och så vidare och även om jag gillar serien ska jag villigt erkänna att det emellanåt känns väldigt utflippat.

Men, gillar man "True Blood" kommer man inte bli besviken på säsong fem. Gillar man inte serien kommer man förmodligen inte att göra det efter säsong fem heller men då finns det ju så mycket annat att se. Alla skådespelarna är riktigt bra, men Alexander Skarsgård och Anna Paquin är fortfarande bäst som Eric och Sookie. Säsongen slutar dessutom rätt spännande så nu ska i alla fall jag börja ladda för säsong sex…

Extramaterialet består dels av dokumentärer om hur man gjorde säsongen men även en del filmer där skådespelarna pratar med tittaren som om det vore medvetna infofilmer. Problemet med dessa är att många kommer man åt när man ser avsnitten, alltså de dyker upp i små rutor i hörnet eller liknande och även om detta är rätt intressant så gör det allt mycket krångligare när man "bara" vill se extramaterialet. Risken är att man hoppar över det för att man första gången man ser säsongen inte vill störas av det och sen orkar man inte se om allt för att se extramaterialet… En del saker går dock att komma åt direkt utan att se det i ett avsnitt.

1. Även om det sker mer och mer sällan får Skarsgård en chans att prata svenska även denna säsong.

2. Serien visas i inte mindre än 40 länder och här i Sverige går den nu att se på HBO Nordic.

3. Säsong sex började visas i juni 2013.