Pixar tillfredsställer monsterdiggarna

"Monsters, Inc." var Pixars fjärde film, men deras tredje värld i och med att två av de tre första filmerna var "Toy Story" och "Toy Story 2". Det var även den första filmen som någon annan än John Lasseter regisserade, nämligen Pete Docter som senare gjorde "Upp". Filmen kom 2001 och får räknas till de tidiga filmerna, som utseendemässigt inte riktigt håller samma kvalitet som de senare filmerna, men ändå var ett steg framåt animationsmässigt. Den här gången handlade det om håret på monstret Sulley som var den stora utmaningen.

För det handlar om monster och framför allt monstren som jobbar för Monsters, Inc. - det stora, viktiga företaget i Monstropolis som förser hela staden med energi. Monstren alstrar nämligen energi från barnskrik. De går in genom dörrar och kommer ut i barns sovrum, skrämmer dem och lämnar sedan rummet när tillräckligt mycket energi alstrats. Det är dock väldigt viktigt att inte röra barnen eller få med sig något tillbaka till Monstropolis då barn och deras saker är "giftiga".

Sulley (med röst av John Goodman) är en framgångsrik skrämmare som jobbar ihop med bästisen Mike (med röst av Billy Crystal). Allt är frid och fröjd tills en liten tvåårig flicka följer med till Monstropolis och det blir vild panik. Framför allt hos Sulley och Mike som tar hand om henne. Planen är att i smyg hitta hennes dörr och skicka tillbaka henne som om ingenting hade hänt, men det är en plan som är lättare sagd än gjord, speciellt som flickan Bu är en liten figur som sällan står stilla. Samtidigt upptäcker Sulley och Mike något skumt i Monstropolis och även att barnskrik kanske inte är den optimala energikällan.

I vanlig Pixar-anda är "Monsters, Inc." en rolig och fartfylld film med ett gulligt hjärta och gott om roliga skämt för hela familjen. Sulley och Mike är ett klockrent radarpar som blir ännu bättre tack vare skådespelarna som förser dem med röster.

Utseendemässigt hör den inte riktigt till mina personliga favoriter. Dels på grund av att karaktärerna ser lite plastiga ut och dels för att karaktärsdesignerna är av varierande kvalitet. Det är roligare när Pixar ger liv åt djur och leksaker än monster. Dock är miljöerna bra gjorda, speciellt det stora dörrlagret som figurerar i en av filmens mest actionpackade scener.

Men det är givetvis en bra film och en klassiker i sitt sammanhang, och nu äntligen tillgänglig i högupplöst utförande.

3D-VERSION

"Monsters, Inc." gick upp på amerikanska biografer på nytt lagom till julen 2012, men denna gång i 3D. Detta kan delvis ha att göra med att den nya filmen "Monsters University" var på gång, men även för att det varit lyckat för Disney/Pixar att återsläppa animerade filmer i 3D.

Så även denna gång. "Monsters, Inc." fungerar mycket bra i 3D där många scener får en extra skjuts, även om jag tycker att det var mer lyckat i återsläppet av "Hitta Nemo". Animerade filmer blir ofta väldigt bra i 3D, och i och med att "Monsters University" görs i 3D på en gång känns det logiskt att även den första filmen finns med den extra dimensionen.

På samma skiva som 3D-filmen finns delar av extramaterialet, även detta i 3D. Till exempel den senaste "Toy Story"-kortfilmen "Party Saurus Rex" som givetvis är lysande. Inte bara till sin kvalitet utan även bokstavligt talat. Jag förvånas varje gång av hur mycket mer Pixar kan hitta på med "Toy Story"-konceptet i de kortfilmer som kommit ut, bland annat genom att introducera en rad nya leksaker, den här gången de som finns i Bonnies badkar. Det är den lite småmobbade dinosaurien Rex som hamnar där och blir värsta partyfixaren när badleksakerna får möjligheten av att njuta av sitt älskade vatten även när Bonnie inte badar där. En rolig kortfilm med pulserande discoljus.

En äldre kortfilm från tiden då "Monsters, Inc." gjordes är "På tråden" om några fåglar som mobbar en större fågel, en historia som kan sammanfattas enligt moralen "Den som gräver en grop åt andra...". Nu får vi den i fin 3D även om det inte riktigt gör så mycket för historien. Även de klassiska animerade missarna från "Monsters, Inc." har gjorts om i 3D och är som alltid roliga att se.

Byter man till 2D-skivan finns "På tråden" även här, men också "Monsters, Inc."-kortfilmen "Mike's new car" som lustigt nog inte gått igenom 3D-fasen. Det är dock en rolig och väldigt slapstickbetonad film.

I övrigt finns det ett rundabordssamtal där några av Pixar-människorna minns produktionen av filmen, samt en liten special om "Monsters, Inc."-attraktionen på Disneyland i Tokyo. Sen bland de olika trailarna på skivan finns det en liten special om "Monsters University" som kan vara lätt att missa. Ett halvt påskägg.

1. Några av de andra skådespelarna som gör röster till karaktärerna är Steve Buscemi, James Coburn och Jennifer Tilly.

2. Sulleys päls var den stora utmaningen för animatörerna, speciellt en scen där den skulle vara delvis täckt av snö och utsatt för vind. Pälsen bestod av 2 320 413 hårstrån och varje ruta (frame) tog 11-12 timmar att rendera. Och då är det 24 rutor per sekund...

3. Den 2xDVD jag har i samlingen sedan tidigare innehåller rätt så mycket extramaterial som inte är med här. Detta är tyvärr en lite negativ trend hos Pixar som inte haft med allt gammalt extramaterial på nya blu-ray-utgåvor.

ANDERS JAKOBSON (2013-08-12)