En mörkare säsong

Nucky Thompson (utmärkt spelad av Steve Buscemi) är tillbaka i en tredje säsong av serien "Boardwalk Empire". Ekonomin blomstrar under 20-talet och även om detta betyder bra affärer betyder det även att konflikter uppstår mellan gangsterbossarna. Nuckys största konkurrent den här säsongen är Gyp Rosetti. Han spelas av Bobby Cannavale och han gör verkligen en strålande insats. Gyp framstår som grym, galen och besatt av makt. Han vill ha allt och han ger sig inte förrän han får det. Han är underbart arrogant och han sätter stor prägel på säsongen.

Men Nucky och Gyp är inte de enda gangsters som dyker upp. Vi får återse Arnold Rothstein, Al Capone (som får en lite större roll i slutet av säsongen) och Chalky White för att nämna några. Vi får även återse Nuckys fru Margaret, barnen, Nuckys bror Eli och så vidare och det är skönt att se att säsongen håller samma höga kvalité som de tidigare två gjort. Den är påkostad, har bra manus och dialog samt intressanta karaktärer som man känner att det är värt att investera tid i.

Säsongen är lite mörkare än de två tidigare. Det är mer våld i den här, mer dödande. Man går även över från att smuggla sprit till att sälja narkotika, något som är nytt för den här säsongen. Även Nucky visare en mörkare och mer grym sida av sig själv. Tidigare har han åtminstone försökt att framstå som en rättskaffens man, men nu kastar han den masken och visar vad han är kapabel till. Han kommer inte att ge upp Atlantic City utan motstånd.

Det är bara att konstatera att HBO återigen lyckats få fram en serie som håller i minst tre säsonger. En fjärde visas just nu på amerikansk TV och jag gissar att det inte blir den sista… Och det med all rätt!

När det gäller extramaterialet får vi kommentarer till några av episoderna men även några dokumentärer om serien. I den mest ingående får vi höra från regissörerna Tim Van Patten och Allen Coulter berätta om hur de skapade sina avsnitt. Vi får även höra Martin Scorsese (som är producent för serien) dela med sig av sina tankar om serien samt en genomgång av säsongens nya karaktärer.

En annan sak som vi får är ett sammandrag av säsong två vilket kan vara bra att se innan man kastar sig över säsong tre.

1. Det är lite komiskt att Chalky White är en mörkhyad man. En ordlek av skaparna av serien.

2. Al Capone börjar nu få ta lite plats och det ska bli intressant att se hur mycket mer av honom man får se.