Ett riktigt äventyr

"Epic - Skogens hemliga rike" är en riktig äventyrsfilm. Den har sina hjältar som är supergoda, den har sina skurkar som är superelaka och den har sitt kärlekspar. Filmen handlar om tonårstjejen Mary som när hon besöker sin lite galne pappa råkar ut för sitt livs äventyr. Hennes pappa är nämligen övertygad om att det finns en sorts minimänniskor i skogen, bladfolket, och han gör allt för att hitta dem. Alla, inklusive Mary, är övertygad om att han är galen… tills hon själv träffar den döende bladfolksprinsessan och av henne får en magisk blomma. När hon accepterar den krymper hon dessutom till samma storlek som bladfolket.

När chocken lagt sig inser Mary nu att det är hennes uppdrag att föra blomman till rätt ställe så den kan utse en ny prinsessa. Till sin hjälp har hon två bladfolkskrigare, två sniglar och några fåglar att flyga på. Mot sig har hon bladfolkets fiende nummer ett ledda av Mandrake. Han och hans mannar försöker få blomman att slå ut under andra förhållanden vilket då skulle få till följd att både bladfolkets och vår värld går under…

Som sagt är "Epic - Skogens hemliga rike" en riktig äventyrsfilm med både spänning, humor och skratt. Karaktärerna är bra animerade även om det känns lite som om det är olika animatörer som gjort Mary och hennes pappa och bladfolkskrigarna. De ser lite olika ut och bladfolket har lite hårdare och kantigare konturer än Mary och hennes pappa och det är lite trist.

Annars gillar jag skurken Mandrake, vars röst görs av Christoph Waltz, mest. Han är ond. Han ser cool ut, han är så där lagom grym som en skurk i den här typen av film ska vara. Det är nästan så man hejar lite på honom. Andra kända röster vi hör är Colin Farrell (Ronin), Beyoncé Knowles (Queen Tara), Amanda Seyfried (Mary Katherine) och Steven Tyler (Nim Galuu). Alla gör sina röster bra och "Epic - Skogens hemliga rike" blir en film som passar alla i familjen.

Extramaterialet är tyvärr föga imponerande. Vi får en film om hur filmen spelades in och den fungerar men resten är mest ointressant och har inget med filmen att göra. Vi får info om hur det skulle vara att vara fem centimeter lång i skogen, vi får veta hur riktiga insekter kamouflerar sig, vi får veta en massa om andra insekter… och så får vi en trailer.

Nu kanske denna typ av dokumentärer lockar några men jag vill inte se dem som extramaterial på en film som denna!

1. Över en miljon timmar la man ner på filmen.

2. Det är lite synd att man blandar in en massa djur jämt i filmer som denna. Jag hade nog föredragit om man skippat dem… fast å andra sidan till för de lite humor.