Dystopisk skattjakt i finalen

Efter fem år går "Fringe" i mål. Med tanke på att jag en gång i tiden gav upp serien efter bara ett par avsnitt, för att sedan börja om och verkligen komma in i serien och följa den troget, är det med lite blandade känslor jag tar mig an denna sista box. Å ena sidan är det trist när något tar slut, men å andra sidan är jag tacksam över att "Fringe" dels fått den tid den behövde för att berätta sin historia, och dels ha vett nog att avslutas i tid. I och med det sista avsnittet blev serien exakt 100 avsnitt lång och har under sina fem år ändrat karaktär minst tre gånger.

Med facit i handen kan man säga att tre första säsongerna höll ihop på sitt vis, medan fjärde säsongen började om genom att introducera en ny tidslinje, och denna avslutande säsong ändrar på allt igen genom att flytta fram serien över 20 år i tiden. Vi fick ett smakprov av detta i slutet av säsong fyra där Olivia Dunham (Anna Torv) och Peter Bishops (Joshua Jackman) dotter Etta (Georgina Haig), Fringe-agent år 2036, sågade fram sin far och farfar Walter Bishop (John Noble) ur bärnsten där de varit konserverade i 21 år.

Vad som hänt är att 2015 invaderades jorden av Observatörer från framtiden som snabbt tog makten och förvandlade jorden till en gigantisk totalitär stat där Lojalister svurit sin tilltro till Observatörerna med grymma kapten Windmark (Michael Kopsa) i spetsen. Som balans finns en motståndsrörelse som Etta är med i i smyg.

Det första det desarmerade gamla Fringe-teamet, Bishoparna och Astrid Farnsworth (Jasica Nicole), måste göra med Ettas hjälp är att hitta Olivia och när det är gjort ska de gå vidare med en plan för att bekämpa Observatörerna som Walter hade tänkt ut 2015. Problemet är att han glömt bort den, men han har med hjälp av gamla raspiga Betamax-videoband lämnat ledtrådar. En sorts skattjakt inleds för att återskapa beståndsdelarna av planen, vilket självklart inte är speciellt enkelt. Fringe-teamets närvaro noteras av Observatörerna och de lever hela tiden i extrem fara i en dystopisk värld där det inte finns någonstans att gömma sig.

Som synes är det ren science fiction i finalsäsongen, och upplägget är en lång historia utan någon ny konstighet i varje avsnitt. Snarare blir det så att de använder gamla konstigheter som vapen i stället, vilket blir en riktigt charmig passning till serien som helhet. Faktum är att trots att säsongen skiljer sig så enormt mot resten av serien så knyts väldigt mycket ihop på ett fullt tillfredsställande sätt. Även om jag inte är helt och hållet kompis med seriens kovändning - redan i förra säsongen för att vara helt ärlig - så känner jag mig nöjd över hur serien går i mål. Det blir dessutom en spännande och komprimerad säsong med "bara" tretton avsnitt.

För att vara finalen är det aningens fattigt med extramaterial. Det finns till exempel blott två korta bortklippta scener, ett kommentarspår, några minuter med trams och bloopers och manuset till finalavsnittet i textformat.

Av det mer matnyttiga slaget finns två halvlånga inslag. Först ut är "A Farewell to Fringe" som blir någon form av "nu är det slut"-sammanfattning som smart nog korsklipps med en liknande intervjubaserad film från när piloten filmades fyra-fem år tidigare. Det blir en ganska originell mix av de inblandades tankar vid början och slutet. Dock är det inte riktigt den där optimala bakomfilmen man ville se.

Som komplettering finns det en Comic-Con-panel filmad inför den sista säsongen, så inte heller där får man svar på de frågor man möjligtvis bär med sig efter att ha sett klart hela serien.

1. Även om några gamla ansikten dyker upp på nytt är allting väldigt koncentrerat kring de fyra i Fringe-teamet - Walter, Peter, Olivia och Astrid.

2. I nästan traditionell anda finns det ett urflippat avsnitt i lite annorlunda stil. Den här gången hänger det ihop med att Walter tar LSD och helt plötsligt blir det Monty Python-animationer för hela slanten. Knäppt!

3. Det är helt omöjligt att inte associera till Dharma Initiatives instruktionsvideor från "Lost" när man ser Walters raspiga videoinspelningar. Charmigt!

ANDERS JAKOBSON (2013-10-18)