Far och son i framtidsäventyr

"After Earth" handlar om förhållandet mellan en far (Cypher spelad av Will Smith) och hans son (Kitai som spelas av Jaden Smith). Fadern är en hög militär, en hjälte som dessutom var först med att "Ghosta" vilket räddade mänsklighetens överlevnad. Det är nämligen så att i framtiden där filmen utspelar sig har mänskligheten lämnat jorden och flyttat till en annan planet där det finns varelser som formligen slaktar mäniskorna när de först anländer. Men så kommer Cypher på att det är rädslan som får varelserna att hitta människorna och om han kan låta bli att vara rädd så blir han osynlig för dem. Därav hans hjältestatus.

Kitai gör att han kan för att leva upp till sin fars rykte och förväntningar men lyckas inte, till Cyphers besvikelse. Trots det tar han med Kitai på ett uppdrag och naturligtvis störtar deras farkost och endast de två överlever. Planeten de störtar på är jorden som nu bedöms som obesökbar. Detta för att allt som bor där vill döda människor. Vid kraschen skadar Cypher båda benen och det är nu upp till Kitai att ta sig till den bakre delen av farkosten (som ligger 10 mil därifrån) för att hämta nödsändaren de behöver för att bli räddade.

Något som är intressant med "After Earth" är att Will Smith spelar en väldigt annorlunda roll. Han brukar alltid vara rolig och snäll men här är han en hård pappa som inte accepterar struntprat och som kräver fullständig lydnad. Och det är kul. Jag gillar när skådespelare överraskar. Jaden, som är Wills son även på riktigt, fungerar inte riktigt lika bra. Han är inte lika bra skådespelare som sin far och hans rolltolkning är inte helt trovärdig.

När det gäller själva filmen är den tyvärr inte speciellt bra. Den känns väldigt överdriven och även om den utspelar sig i framtiden känns det som för mycket. Och sen är den naturligtvis väldigt patriotisk. Vi får folk som knappt kan stå upp som ändå ska stå i givakt och göra honnör och liknande saker som åtminstone för mig känns för plastigt och överdrivet. Tyvärr… Filmen kunde ha blivit så mycket bättre än den nu är.

Vi bjuds på en hel del bakom kulisserna-material i extramaterialet för filmen. Det mesta är rätt intressant men det är lite väl mycket när de två huvudpersonerna, Will och Jaden, berömmer varandra och berättar hur mycket de tycker om att spela mot varandra. Det är dock rätt intressant att se hur mycket som är filmat mot greenscreens och tillagt efteråt. Måste vara rätt tråkigt för skådisarna…

1. Det verkar som om hela familjen Smith varit inblandad i filmen. Förutom Will och Jaden har även fru Smith, Jada Pinkett Smith producerat.

2. Will Smith hade hoppats på att filmen skulle yngla av sig i böcker, serier, leksaker och så vidare, men det känns inte riktigt som om hans visioner kommer gå i lås.

3. Detta är andra gången Will och Jaden spelar far och son i en film. Första gången var i "Jakten på lycka".