En stark och oförutsägbar andra omgång

Det omöjliga visade sig vara möjligt: Manusteamet, med Hans Rosenfeldt i spetsen, lyckades komma på ett sätt att skriva en andra säsong av "Bron" där den svenska och danska polisen får ett nytt knivigt fall att samarbeta kring. I den första säsongen startade allting med en styckad kropp - faktiskt två sammanfogade till en - som låg mitt på Öresundsbron, vilket gav seriens titel sin naturliga förklaring. Den här gången är bron just bara en bro som för samman länderna, men även platsen där allting börjar. Ett skepp kraschar in i ett av brofästena och ombord finns några döda och några grovt drogade ungdomar, men ingen besättning.

Malmöpolisens Saga Norén (Sofia Helin) sätts in på fallet och får snabbt anledning att kontakta sin danska kollega Martin Rohde (Kim Bodnia) igen, då denna första händelse bara är startskottet på ett återigen väldigt komplicerat fall med terroristinslag. De överlevande ungdomarna dör i en våldsam virusattack och strax därpå följer flera dödsfall som kopplas samman av ett speciellt smycke och mystiska videomeddelanden där fyra kostymklädda figurer i djurmasker tar på sig handlingarna. Det handlar om någon form av eko-terrorism, som ska visa sig bara vara ytan i detta komplicerade fall som innehåller många oväntade vändningar och oförutsägbara utvecklingar.

Med sitt tio timmar långa upplägg får "Bron" mycket tid på sig att bjuda på en historia som är engagerande och spännande ända in i det sista, speciellt som det är gott om karaktärer att hålla reda på, där man antingen inte riktigt vet vad de har för plats i helheten eller automatiskt tror att de är involverade i något mystiskt. Det finns gott om misstänkta figurer.

En stor behållning med "Bron" är kemin mellan Saga och Martin, och givetvis Sagas aspergerianska drag som både är en fördel och en nackdel i hennes arbete och privatliv. Saga är numera sambo med en minst sagt tolerant kille, men hon vet inte riktigt hur man gör när man ska bo ihop. Martin är i sin tur uppenbart skakad av händelserna i den första säsongen, där han drabbades av en personlig förlust, och han försöker få fason på sitt eget liv genom att vara särbo och dessutom regelbundet besöka sin sons mördare i fängelset, något som ingen tycker är en bra idé.

Saga och Martin är ett välskrivet och udda radarpar, och "Bron" kvarstår som den bästa (svenska) kriminalserien som gjorts på mycket länge. Säsong 2 är minst lika sevärd som den första, och ett stort plus för att det inte är samma historia som upprepas utan något nytt och fortfarande ruskigt spännande.

1. "Bron" har som koncept sålts vidare och blivit både en fransk-brittisk serie ("The Tunnel) och en amerikansk-mexikansk ("The Bridge"). Det har även pratats om en variant som knyter ihop Syd- och Nordkorea.

2. Dessutom har originalserien sålts vidare för visning i USA.

3. Kan det bli en tredje säsong? Med tanke på hur säsong 2 slutar känns det i dagsläget oerhört komplicerat att ta serien vidare, men det har pratats om en tredje omgång där även Norge ska knytas in i samarbetet. Spännande!

ANDERS JAKOBSON (2013-12-13)