Binoche är bättre engelska

Den unga Marie (Juliette Binoche) träffar den likaledes unga Paul (Mathieu Kassovitz) och de båda förälskar sig blixtsnabbt i varandra. Efter en passionerad natt tillsammans vaknar Marie upp 15 år senare och minns ingenting av den tid som förflutit. Hon och Paul är numera gifta och har en son tillsammans. Vad de båda också har är ett kraschat äktenskap med en skilsmässa som träder i kraft om några dagar.

Jag gillar upplägget på filmen men upptäcker snabbt att den förlitar sig alldeles för mycket på Juliette Binoche vars teatraliska överspel snabbt blir för mycket för mig. På omslaget beskrivs hennes karaktär som levnadsglad men för mig framstår hon mest som neurotisk och smått labil. Storyn - och möjligheten för tittaren att knyta an till den - försvinner någonstans bakom gestaltningen av kvinnan som bokstavligen glömmer vad hon har i jakten på vad hon inte har.

Efter att tillbringat större delen av filmen med att undersöka sin situation satsar hon allt på att vinna tillbaka sin man. Jag har dock svårt att förstå vad som egentligen driver henne då hon egentligen bara känt Paul under en flyktig kväll. På många sätt känns humorn och Binoches skådespeleri väldigt franskt så de som verkligen gillar fransk film finner den säkert sevärd. För mig blev den något i andra änden på skalan och det är kanske inte så konstigt att jag tenderar att gilla Juliette Binoche bättre i engelsktalande filmer.

Trailers och ett fotogalleri.

1. När Marie vaknar upp efter 15 år (som hon upplever det) ser hon sig själv i spegeln och börjar skrika i panik över att hon ser så gammal ut. Själv såg jag dock bara marginell skillnad och tycker hon ska vara glad om hon inte påverkas mer av 15 års åldrande.

2. Mathieu Kassovitz är kanske mest känd som Audrey Tautous kärleksintresse i "Amelie från Montmartre".

3. Det är lite märkligt hur snabbt Marie lär sig dagens moderna saker.

THOMAS HELSING (2013-12-10)