Halvsexistiskt, halvrasistiskt två gånger om

Det är lite lustigt med skådespelare som på något sätt hamnar i ett väldigt smalt fack. Burt Reynolds blev ju Bandit med hela världen efter de tre "Nu blåser vi snuten"-filmerna (1977, 1980, 1983) där han for runt på vägarna med polisen hack i häl. Den tredje filmen i sviten omringas av "Cannonball Run" (1980) och "Cannonball Run 2" (1984) - i Sverige tidigare utgivna med den tidstypiska svenska titeln "Mitt i plåten" - där han också far runt på vägarna med polisen efter sig. I detalj är de två filmserierna inte så lika men i större perspektiv är de det.

Vad som däremot är lika i detalj är de båda "Cannonball Run"-filmerna. Tvåan är ett ypperligt exempel på en uppföljare som i princip berättar exakt samma story en gång till då den första filmen blev en succé och publiken ville ha mer. Å andra sidan kan jag spontant tycka att tvåan är lite vassare än sin förlaga.

I båda filmerna kretsar allt kring biltävlingen Cannonball. Reynolds spelar J. J. McClure som tillsammans med sin kollega Victor Prinzim (Dom DeLuise) försöker komma på det smartaste sättet att delta i tävlingen utan att dra till sig polisens uppmärksamhet. Lösningen blir att de ska köra en ambulans för full sula eftersom polisen sällan stoppar en ambulans med blåljusen på. Så lätt går det inte förstås. McClure har fullt upp med att kontrollera den suspekta doktor (Jack Elam) de ordnat för trovärdighetens skull och när som helst förvandlas hans kollega Prinzim till den maskerade superhjälten Captain Chaos och då kan vad som helst hända.

Mest problem blir det förstås med de andra deltagarna i tävlingen då alla fula knep är tillåtna.

I den andra filmen finns det initialt ingen Cannonball-tävling, men snorrika deltagaren Sheik Falafel (Jamie Farr) bekostar en själv då han riskerar att dra familjens namn i smutsen eftersom han misslyckades med att vinna tävlingen tidigare. Åter igen blir det en vild resa genom USA där McClure och Prinzim denna gång klär ut sig till militärer för att åka utan att dra på sig oönskad uppmärksamhet. Vilket så klart inte går som det ska.

Det som skiljer filmerna åt är att det tillkommer ett lager av spänning i tvåan då några maffiatyper planerar att kidnappa Sheiken och pressa honom på pengar, vilket leder fram till filmens stora actionsekvens.

Dessvärre är båda filmerna ganska mossiga och lätt halvsexistiska och halvrasistiska och inte alls speciellt roliga. Mer eller mindre alla män i filmerna har bara en sak i skallen, inte minst ett par konkurrenter spelade av Dean Martin och Sammy Davis Jr. I båda filmerna finns det dessutom två par läckra tjejer i en fräsig sportbil som inte drar sig från att visa lite hud när de vill få en fördel. En återkommande karaktär är Jackie Chan som spelar... Jackie Chan, japans representant i tävlingarna. Att Chan är från Hong Kong spelar mindre roll. I den första filmen är han chaufför i en högteknologisk superbil, medan han i andra filmen är han datasnillet då bilen körs av Richard Kiel (Bondskurken Jaws). Främst är Chan med för att bidra med akrobatisk martial arts i actionsekvenserna.

Filmerna må vara kultförklarade men jag anser inte att det är några humorklassiker.

Trailers och lite bilder är vad som bjuds på båda filmerna.

1. I den första filmen spelar Roger Moore en tävlingsdeltagare som tror att han är Roger Moore... Någon sorts "James Bond"-temavariant spelas så fort han är i bild.

2. I den andra filmen spelar Frank Sinatra sig själv, vilket blir lite metamärkligt när han spelar mot sina "Rat Pack"-kollegor Dean Martin och Sammy Davis Jr som givetvis inte är sig själva utan sina karaktärer.

3. Den första filmen bjuder på en animerad 20th Century FOX-vinjett, lite så som "The Simpsons-filmen" gjorde. I den andra filmen blir det också en liten animerad sekvens när manusförfattarna insett att de lagt storyns stora actionfinal alldeles för långt från slutmålet på resan och får snabbt skildra resten av loppet på en ritad karta.

ANDERS JAKOBSON (2013-12-08)