Är detta vår framtid eller?

USA i framtiden. För att minska folks våldsbenägna sidor har man infört en natt, 12 timmar där man får göra vad man vill mot vem man vill utan att det blir några som helst konsekvenser. Regeringen är övertygad om att detta är lösningen på problemet och att man genom att införa detta minimerar våldet under resten av året. Invånarna har inget annat val än att lyda och antingen gå ut och slå ihjäl folk, vilket många gör eller som familjen Sandin, barrikadera sig under de 12 timmar det pågår och sen låtsas som om allt är bra. Så gör de även denna gång…

Vad som inte är som det brukar är att sonen Max får ett samvete. När han ser en hemlös bli jagad av en mobb som planerar att slå ihjäl honom slår han av deras säkerhetssystem och släpper in honom. Detta får till följd att de som jagar honom ger familjen valet att antigen ge upp mannen eller själva råka ut för deras vrede.

Jag gillar upplägget i filmen och även om jag inte sympatiserar med familjen Sandins åsikter så kan jag förstå att de agerar som de gör. Vad jag inte gillar är sonens agerande. Visst, jag kan köpa att han är ung och att han känner med mannen som håller på att bli ihjälslagen men han vet mycket väl vad som står på spel och att han skulle vara villig att offra sin egen familj för en främling, inte bara en gång heller, känns inte speciellt troligt. Det får mig nästan att vilja kasta ut honom till den mobb som står utanför och väntar.

Sen har jag lite svårt att tro på att folk, som ska vara vanligt folk, inte alltid ser till sitt eget bästa först. Visst, det är en trevlig tanke att man tänker på andra men när man är villig att offra sin familj, sina barn, sin fru hellre än en helt främmande människa känns inte det heller speciellt trovärdigt. Hur underbart det än skulle vara om man faktiskt kunde vara så villig att stå upp för sig själv och en god sak.

Så med andra ord är filmen bra och spännande men den känns inte speciellt trovärdig.

Vi bjuds på en kortare dokumentär om hur man spelade in filmen. Vi hör även de inblandade berätta om filmen och dess tema.

1. En uppföljare på gång.