Liberaces mörka hemlighet avslöjad

"Mitt liv med Liberace" handlar om de år Scott Thorson delade med Liberace. Och det var inte några lätta år. De träffades när en kompis till Scott tog med honom på en av Liberaces konserter och senare även bakom scen. Liberace blev genast intresserad och det dröjde inte länge innan de inlett ett förhållande trots att Scott var 16 år och Liberace 48 år. Trots åldersskillnaden är detta kanske inte någon historia att höja på ögonbrynen åt än så länge men det kommer mer.

För det första var Liberace en av de största artisterna under 1977 då historien tar sin början och att han skulle gå ut och erkänna att han var homosexuell var inte ett alternativ. Det var en mörk hemlighet som till varje pris som helst måste hållas hemlig, till Liberace fick den briljanta idén att de skulle låta Scott operera om sig så han såg ut som Liberace. Sen skulle Liberace adoptera honom och på så vis skulle alla tro att Scott var hans son och i och med det skulle ingen reagera på att Scott alltid var med. Liberace säger också många gånger i filmen att han vill vara Scotts pappa, bror, älskare och vän. En kombination som klingar dåligt när de dessutom hade ett sexuellt förhållande.

När man ser filmen har man svårt att på allvar tro att det som händer har hänt. Skulle någon verkligen gå med på att operera om sig så han såg ut som sin älskare för att kunna tas som dennes son? Känns långsökt men efter att jag sett filmen sökte jag på Liberace och Scott Thorson på YouTube och det finns en hel del intervjuer där Scott säger att det som vi ser är det som hände. Och han borde ju veta. Förutom att han är den som gick med på detta ligger även hans bok egen till grund för filmen.

Filmen är bra. Den är lite obehaglig ibland i och med att de har ett så underligt förhållande. Ibland känns det verkligen som om Liberace ser Scott som sin son i stället för älskare för att i nästa sekund ha sex med honom. Och både Michael Douglas som spelar Liberace och Matt Damon som spelar Scott gör riktigt bra roller här vilket gör det som händer än mer surrealistiskt. Dessutom har Douglas verkligen fångat både utseendet, rörelsemönstret och sättet att uttrycka sig riktigt bra. Kolla gärna på klipp på Liberace så ser ni vad jag menar.

1. "Behind the Candelabra" är filmens originaltitel och det för att Liberace alltid hade just en kandelaber på sin flygel när han uppträdde.

2. Enligt Scott var det bara Charlene Tilton och Kirk Douglas från kändiseliten som deltog på Liberaces begravning. Lite kul med tanke på att Michael Douglas är Kirks son.

3. Rob Lowe gör en underbar roll som Liberaces plastikkirurg. Han borde få en Oscarstatyett för den.