Med smak av M.I.B.

R.I.P.D. står för Rest In Peace Department och är den polis som tar hand om folk som dött. Eller rättare sagt folk som dött, men som vägrar låta sig skickas till himlen eller helvetet. Dessa före detta människor är det poliserna på R.I.P.D. har som sin uppgift att ta hand om. Till R.I.P.D. kommer polisen Nick när han dör. Först förstår han inte alls vad som hänt men sakta övertygas han om att han faktiskt är död men att han ändå finns kvar på jorden för att tjänstgöra i R.I.P.D. Som partner får han Roy som dog redan på 1800-talet och som har lite andra sätt att göra saker på än Nick.

Och som om allt detta inte vore nog så ser ingen av poliserna i R.I.P.D. ut som de gjorde tidigare, de har alla fått så kallade avatarer, ett nytt utseende. Roy ser till exempel ut som en äldre kinesisk herre medan Nick ser ut som en fotomodell. De utgör ett minst sagt udda par. Nick och Roy kommer något stort på spåret när de märker att en döing har en massa guld som han försöker dölja när de ska fånga in honom. Vad ska en döing med guld till? Det visar sig att det är till något stort. Något som, om de döda lyckas, kommer att ödelägga hela Jorden.

I rollerna som Nick och Roy ser vi Ryan Reynolds och Jeff Bridges och de gör sina roller riktigt bra. Man får en liten "Men in Black"-känsla över filmen. Där är det visserligen utomjordingar och här är det döingar men annars är upplägget ganska lika. De vanliga människorna vet inte om att den speciella polisen finns och det är så de vill ha det. Det känns lite som om detta är en uppdatering av "M.I.B."-filmerna och jag tycker att Ryan och Jeff står sig bra att axla de rollerna. Filmen är underhållande och specialeffekterna är för det mesta riktigt snygga. Sen är själva upplägget rätt kul.

Kanske spårar det ut lite emellanåt och blir lite för överdrivet men på det stora hela tycker jag om filmen och karaktärerna i den och jag kan mycket väl tänka mig att se en uppföljare.

Det finns gott om extramaterial och vi får en god insyn i hur man spelade in filmen. Vi får två alternativa inledningar som i mitt tycke avslöjar lite för mycket, men ändå är intressanta att se så här efteråt. Vi får borttagna scener och en massa annat intressant och väl värt att titta på. Lite extra kul är de olika avatarer man testade för Nick.

1. Filmen är baserad på en serietidning.

2. Zach Galifianakis skulle från början spela Roy men fick förhinder, vilket jag tror var rätt bra.

3. Även Kevin Bacon har en roll i filmen.