Långsam, men tar upp intressanta ämnen

Leigh (Kristen Bell) fyller snart 30 och inser att livet inte alls ser ut som hon vill. Hon är inte ens lycklig. Därför bestämmer hon sig att återvända till sin hemstad och återuppta jobbet som livräddare vid den lilla poolen i staden. Väl där träffar hon tonåringen Little Jason (David Lambert) och de inleder ett riskfyllt förhållande. Vid sidan av dras även Leighs barndomskompisar Mel (Mamie Gummer) och Todd (Martin Starr) in i världen av att vara tonåring igen.

"The Lifeguard" handlar om gränsen mellan att vara tonåring och att vara vuxen. En gräns som visar sig vara väldigt tunn. Leigh kommer till sin hemstad och förväntar sig att allt ska vara som det var när hon flyttade. Som på beställning blir det nästan så. Även om de i hennes omgivning inte accepterar det hon gör går de med på det och lyckas dras med. Samtidigt är ungdomarna Little Jason och hans kompis Matt (Alex Shaffer) uttråkade på livet i staden och vill hoppa av skolan och flytta till Vermont. Leigh försöker förklara att världen utanför staden är precis likadan, bara att ingen känner dig. I slutändan känns det nästan som att tonåringarna är de som vet mest om livet och hur man finner lyckan.

Även om Kristen Bell gör ett fantastiskt jobb som Leigh är det kompisen Mel samt Leighs mamma Justine (Amy Madigan) som är intressantast att följa. De har båda gått vidare med sina liv och har en plan för framtiden, en plan som störs i och med att Leigh kommer tillbaka. Det är också tack vare dessa två som historien utvecklas framåt och man inser vikten av att agera som en vuxen. Det känns aldrig riktigt som att Leigh har något att förlora, medan både Mel och Justine har det. Framför allt utmärker sig Mel då hon hela tiden slits mellan att följa Leigh till en värld där allting verkar vara bra och verkligheten där hon kämpar med att bli gravid. Tyvärr tappas denna historia bort lite i mitten vilket filmen tappar lite på.

"The Lifeguard" är också en film om när det är okej att älska någon. Leigh och Little Jason är två ganska vilsna själar som vill finna lycka i livet. De finner en trygghet i varandra och när det är svårt vill de vara tillsammans. Trots det måste de hålla sitt förhållande hemligt då de i samhällets ögon är helt fel. Om de båda varit tio år äldre hade de kunnat vara tillsammans. Under en scen när de vuxna pratar om hur fel förhållandet är kommenterar Jason att han inte förstår varför, Leigh har ju inte direkt våldtagit honom. Där kommer det fram så tydligt hur att vara vuxen är att följa samhällets regler utan att kanske direkt ifrågasätta, medan att vara tonåring innebär stunden innan man rättar in sig i ledet.

Trots att filmen är något seg och långsamt berättad tar den upp intressanta ämnen utan att skriva åskådaren på näsan. Helt klart sevärd, men kanske inte direkt ett måste i dvdhyllan.

Extramaterialet består av två delar: trailern till filmen samt ett bildspel. Båda känns ganska onödiga och bidrar inte särskilt mycket till filmen eller intrycket av den.

1. "The Lifeguard" visades bland annat på Stockholms filmfestival samt nominerades till det stora jurypriset på Sundance Film Festival.