Nätdejting 2.0

Spike Jonze har trots en välfylld meritlista enbart gjort fyra långfilmer. "I huvudet på John Malkovich" (1999), "Adaptation." (2002), "Till vildingarnas land" (2009) och nu "Her". Gemensamt för samtliga är att de är lite udda, där både fantasi och surrealism har sin plats i ganska känslomässiga historier som skänker tittaren tid för eftertanke.

"Her" skulle kanske kunna beskrivas som romantisk science-fiction. I en nära framtid, eller möjligtvis en mer tekniskt utvecklad parallell nutid, är människor mer beroende och sammankopplade med sina tekniska hjälpmedel än någonsin. Med hjälp av en örsnäcka och en liten skärmenhet kan de ha full kontakt med sitt operativsystem och styra över musik, få mail och nyheter upplästa samt ha koll på sitt liv.

Joaquin Phoenix spelar Theodore Twombly som jobbar med en tjänst, BeautifulHandwrittenLetters.com, där han dikterar brev mellan människor som blir fint handskrivna riktiga brev. Han är skicklig och håller liv i många relationer där människorna uppenbarligen inte har tid att skriva brev själva. Men privat är Theodore ensam och deprimerad. Han ligger i skilsmässa och mår därefter.

Men så introduceras ett nytt operativsystem - OS1 - som är designat för att lära känna sin användare. Theodores version kallar sig Samantha (röst av Scarlett Johansson) och är osannolikt trevlig och rar och blir den vän han behöver för att bli glad igen. Till och med mer än en vän - en älskarinna och flickvän. Men kan en människa av kött och blod vara tillsammans med en personlighet skapad av ettor och nollor?

Man skulle lätt kunna tro att detta var en tramsig komedi, men det är till större delen ett melankoliskt drama med vissa solglimtar, som på ett seriöst sätt avhandlar vänskap, kärlek och relationer genom att skjuta till artificiell intelligens. Filmen berättas på ett vackert vis där Jonze på ett mycket lyckat sätt gestaltat minnesfragment. Då och då svävar de förbi och det är både snyggt och fint. Prisbelönta "svenska" fotografen Hoyte van Hoytema har filmat och det är ett väldigt snyggt foto i filmen. "Her" blir nästan en enmansshow och få är bättre lämpade att lyfta upp en hel film än Joaquin Phoenix. Han gör det väldigt bra och har inga som helst problem med att ge ett trovärdigt liv till sin karaktär.

Jag blir glad över att Jonze fortfarande har kunskapen att göra udda och annorlunda filmer. Det spelar ingen större roll att han inte är så där överdrivet produktiv för det han väl gör är alltid sevärt.

"The Untitled Rick Howard Project" var tydligen filmens märkliga arbetsnamn, och har nu blivit namnet på den halvtimmeslånga bakomfilm som är av "fluga på väggen"-karaktär. Här ser vi glimtar av hela inspelningsprocessen men slipper tack och lov det numera så tjatiga tramset där alla berättar om hur kul och givande det är att jobba med varandra. I stället får vi bland annat se hur Hoyte van Hoytema felaktigt berättar vad filmen handlar om samtidigt som han spelar gitarr.

Om man är ute efter förklaringar eller ingående detaljer från inspelningen är bakomfilmen helt fel, men jag gillar att det är som ett utdraget collage utan någon röd tråd eller uttänkt helhetstänk.

Av de två kompletterande featuretterna är "How do you share your life with somebody?" i samma stil om än väldigt mycket kortare. Frågan är tagen ur en dialog i filmen och vi får höra hela dialogen och lite andra tankar på samma tema bildsatt med en liknande collagemix av färdiga filmbilder och bakommaterial. Den lilla filmen på nästan fem minuter blir på något sätt som en märklig trailer till filmen.

Den länge "Love in the Modern Age" (runt en kvart lång) består av intervjuer med en rad olika människor som filosoferar runt kärlek och relationer i den tid vi lever i just nu.

1. Rösten till Samantha gjordes ursprungligen av Samantha Morton som var med under inspelningarna och agerade mot Joaquin Phoenix. Men när allt var klart kände Spike Jonze att något var fel och fick Mortons tillåtelse att ersätta hennes röstinsats med Scarlett Johansson. Jonze bidrar själv med rösten till en animerad snögubbe som är ful i munnen.

2. Det är den första filmen som Spike Jonze hittat på och skrivit helt själv.

3. En Oscarsnominering för bästa originalmanus blev det på kuppen, samt ytterligare fyra nomineringar bland annat för bästa film.

ANDERS JAKOBSON (2014-08-06)