Stundtals mycket underhållande

86-årige Irving har det inte lätt. Hans fru har dött, men han känner nu att han kan kan leva ut ett härligt singelliv. Tyvärr ska hans dotter ska in i fängelse. Hennes åttaåriga son Billy måste lämnas till sin white trash-pappa, ett fyllo som går med på att ta emot Billy för att få barnbidrag. Irving får högst ovilligt uppdraget att ta hand om sonsonen och köra honom till pappan.

Det låter väl som ett tragiskt familjedrama, men det är långt från sanningen. Irving spelas av Johnny Knoxville i gubbsmink, och större delen av filmen är filmad med dolda kameror á la "Borat". Man utsätter folk för practical jokes hela tiden, ibland hysteriskt roligt men tyvärr inte alltid så kul. "Jackass"-regissören Jeff Tremaine står bakom kameran även här, och ingen mindre än Spike Jonze har varit med och skrivit manus.

Knoxville är ju inte ny under gubbsmink. Vi har sett honom spela gammal gubbe i "Jackass" många gånger, och det är alltid lika bra. Stjärnan här är tioåriga Jackson Nicoll som spelar Billy. Han är mycket duktig på att finna sig i de improviserade situationerna, även om han får hjälp med repliker via öronsnäcka ibland. När han klär ut sig till tjej på en skönhetstävling och river av ett opassande dansnummer blir det gapskratt på hög nivå.

"Bad Grandpa" är stundtals en mycket underhållande film. Den kommer inte att gå till hävderna som en klassiker, men den är helt klart rolig nog att ses en gång.

Filmen presenteras både i bioversion och "uncut". Jag såg bara den oklippta varianten, men skillnaden är hela tio minuter och jag kan tänka mig att den kortare versionen är lite bättre. En jämförelse mellan versionerna finns att läsa här.

En halvtimmes "behind the scenes" visar hur några av scenerna planerades och utfördes. Man får se reaktionerna efteråt på de man skämtat med och några längre klipp som inte kom med i filmen. Riktigt kul och väl värt att se.

"Alternate marks" visar lite fler tagningar från scener där man suttit och sagt knepiga saker till folk. Må så vara att Knoxville och Nicoll säger roliga saker, men reaktionerna på de som man pratar med är inte särskilt kul. Det pågår för länge och jag tröttnar. Slutligen får vi tre bortklippta scener, som egentligen är förlängningar av ett par scener man ser i filmen. Hyfsat kul.

1. Alla scener med Spike Jonze i rollen som Irvings fru Gloria klipptes bort.

2. Filmen nominerades till en Oscar för bästa smink, men vann tyvärr inte.

3. Jackson Nicoll har trots sin ringa ålder spelat i sju filmer, med ytterligare två på gång. Jag hoppas att den här killen går långt.