Fristående men väldigt bra andra säsong

Andra säsongen av "American Horror Story" har fått undertiteln "Asylum" och är helt fristående från första säsongen. Det enda som egentligen binder dem samman förutom titeln är några skådespelare från första säsongen som dyker upp igen. Bland annat ser vi Dylan McDermott som har en roll i båda säsongerna. Han spelar dock två helt olika karaktärer som inte har det minsta med varandra att göra.

Andra säsongen handlar om Briarcliff mentalsjukhus, dess personal och de intagna. Året är 1964 och hanteringen av mentalsjuka är långt ifrån den vi har idag. 1964 handlade det mer om att "förvara" patienterna än att bota dem även om man försökte med allt från att koka dem sakta i stora badkar till elchocker. Inget var speciellt effektivt. En sak som gör "Asylum" så bra som den är, är att vi får en massa olika karaktärer som alla bidrar till handlingen och att man dessutom låter dem turas om att ha huvudrollen. Just vem serien handlar om skiftar flera gånger under säsongen. Den som ena stunden har huvudrollen har det sen inte när någon annan tar över för att i nästa stund dö och lämna över till någon annan. Det gör säsongen svårare att förutse och mer överraskande. Man lyckas även knyta ihop det som händer i första avsnittet med allt som hänt under säsongen i sista avsnittet vilket på ett snyggt sätt besvarar en massa frågor.

När vi kommer till Briarcliff står man redo att ta emot seriemördaren Kit Walker. Han går under namnet Bloody Face eftersom han mördar kvinnor, flår dem och använder deras skinn till att göra en mask åt sig själv. Syster Jude driver Briarcliff tillsammans med sin skyddsling syster Mary Eunice åt grundaren Monsignor Timothy Howard. Där finns även vetenskapsmannen och doktorn Arthur Arden som har en minst sagt svart bakgrund. I samband med att Bloody Face ska skrivas in dyker journalisten Lana Winters upp för att försöka få till en intervju. Allt detta leder från det ena till det andra och helt plötsligt kan vem som helst bli intagen på Briarcliff. Djävulen dyker upp i en oväntad skepnad och vi får till och med besök av aliens.

Handlingen kanske låter underlig och rörig men på något sätt lyckas man väva ihop allt och det blir en riktigt bra säsong. Jag gillar den skarpt och det blir alltid obehagligt när handlingen utspelar sig på ett mentalsjukhus. Jag gillar också upplägget att säsong två inte har något med säsong ett att göra. Det kan ju diskuteras om det inte är helt olika serier och om man bara försöker rida på ett inarbetat namn men jag tycker nog inte det. Jag gillar upplägget och är riktigt nöjd med säsong två.

Förutom borttagna scener får vi fyra dokumentärer. Av dessa är tre riktigt bra och en sådär. I den mindre bra får vi en guidad tur av en av vårdarna om Briarcliffs intagna. Denna tillför inte så mycket och känns mest som den är gjort som ett skämt.

De andra tre är däremot mycket mer intressanta. De är alla runt en 15-20 minuter långa. I en berättar skådespelare och andra inblandade om hur det var att spela in säsongen och vad de tycker om den. I den andra två fokuserar man på hur man byggde Briarcliff samt hur man gjorde alla specialeffekter. Speciellt kul är det att se hur man skapade karaktären Pepper. Bra och intressant extramaterial som rekommenderas.

1. Det faktum att alla säsonger (fjärde har snart premiär i USA) har olika handling och olika skådespelare var bestämt från början och inget man kom på efterhand.

2. En av karaktärerna heter Kit Walker vilket är samma namn som Fantomen har när han "går på gatorna som en vanlig man".

3. Gör en sökning på Naomi Grossman på Internet. Det är hon som spelar Pepper i "Asylum" och här kan vi snacka om utseendeförvandling. Jag kände knappt igen henne.