Trist och oengagerande thriller

Den unga och lovande advokaten Mitch Brockden (Dominic Cooper) firar sitt nyblivna faderskap med några kompisar. Kvällen blir blöt och när de skiljs åt skämtar kompisarna om att han inte ska spy ned sin bebis när Tequilan är på väg upp. En rå men hjärtlig stämning. Mitch ska ta en taxi hem men när han ser några tveksamma typer stå och hänga vid hans bil väljer han ändå att köra den hem. Ett dumt beslut. Snart har han blåljus efter sig och katastrofen står för dörren. Men polisen är inte ute efter honom och när Mitch väjer undan kör han över en man som dyker upp från ingenstans. Katastrofen är ett faktum men Mitch sätter karriären först och ringer efter en ambulans från en telefonkiosk innan han flyr fältet.

När det någon dag senare rapporteras på nyheterna att mannen han körde på hittats mördad i en bil och att gärningsmannen Clinton Davis (Samuel L. Jackson) anhållits direkt blir Mitch smått chockad. Davis menar att han körde den skadade mannen till sjukhuset, men det finns tillräckligt med bevis som indikerar att ett mord har begåtts. Mitch blir åklagare i fallet, men lyckas se till att oskyldigt anklagade David blir frikänd. Vad som känns som ett lyckligt slut är dessvärre bara början på ett helt nytt elände där Mitch rymningsolycka visar sig vara hans minsta problem.

Jag har sett Dominic Cooper i en del tidigare filmer och tyckt att han gjort ett godkänt jobb, men som huvudrollsinnehavare i en thriller blir det inte så bra. Han lyfter aldrig rollen till några speciella höjder och i kombination med en story som känns sådär och gott om brister i manuset, blir "Reasonable Doubt" inte något mer än en trist och inte speciellt minnesvärd historia. Inte heller Samuel L. Jackson som brukar krydda sina insatser med något extra känns engagerad eller engagerande. Visst, skurken i en thriller är per automatik mer karismatisk än hjälten, men inte heller här lyfter det alls.

Med några mindre namnkunniga skådespelare hade filmen varit som gjord för en sen plats i tablån bland några av de mindre svenska tv-kanalerna. Eller så hade den blivit svinbra då. Problemet ligger kanske inte hos skådespelarna utan att det är en film som varken känns välskriven eller välgjord. En "film" bara, helt enkelt.

1. Regissören Peter Howitt, med bland annat "Sliding Doors" och "Johnny English" på meritlistan, har gjort filmen under pseudonymen Peter P. Croudins. Det är oklart varför.

2. Manuset är skrivet av en annan Peter - Peter A. Dowling - vars tidigare största titel är "Flightplan".

3. Arbetstiteln på filmen var "The Good Samaritan" vilket sannolikt valdes bort i och med att Samuel L. Jackson bara för några år sedan gjorde huvudrollen i "The Samaritan"...