Mördare med moderskomplex i ny kropp

När en uppföljare följer upp och hänger ihop med sin föregångare blir jag glad. Jag gillar när man verkligen känner att skaparna av filmen tänkt till och gjort sitt yttersta för att göra en fortsättning och inte bara en ny film som råkar ha samma namn som den tidigare och sen en siffra efter. När det gäller "Insidious 2" är jag väldigt glad. Här har man lyckats med vad som blir en direkt fortsättning på första filmen, "Insidious".

Vi tar vid där Josh lyckats komma tillbaka från andra sidan och där familjen nu hoppas att allt ska gå tillbaka till hur det var innan alla spöken dök upp i deras liv. Nu är det väl ingen som tror att det ska bli så och det gör det ju inte heller. Snart är spökena tillbaka och det står rätt snart klart att allt inte står rätt till med Josh. Är det han som kommit tillbaka eller är det någon annan?

Naturligtvis är det någon annan och inte vem som helst. I Joshs kropp bor nu en massmördare med moderskomplex som får Norman Bates att framstå som totalt frikopplad från sin mamma. Planen är att han ska ta över Joshs kropp, döda alla i familjen och sen få leva igen. Något han aldrig riktigt fick för sin kontrollerande mor. Och han lyckas nästan. Om det inte vore för seriens spökjägare Specs och Tucker. I förra filmen kändes de rätt larviga men den här gången fungerar de bättre.

Filmen har definitivt en massa skrämselmoment och det var nästa så håret reste sig i nacken under vissa scener, men trots det var filmen lite för underlig i början. Men allt eftersom den rullar på och man förstår vad det är som händer desto bättre blir filmen och när den är slut gillar jag vad jag sett. Den förklarar vad vi såg i första filmen och den utvecklar och spinner vidare på det i den här filmen på ett sätt som får mig att tänka på "Tillbaka till framtiden"-filmerna. Inte för att filmerna i sig är det minsta lika men för att man även där först fick se en händelse och sen i nästa film fick se samma händelse men från en annan persons perspektiv.

Nu väntar jag bara på tredje filmen för jag det är jag säker på att det kommer en…

Vi får en hel del bakom kulisserna-filmer som visar hus man spelade in filmen och hur man fick till de specialeffekter som gjorde att det såg ut som om karaktärerna befann sig i helt olika dimensioner. Vi får även se just en scen som vi såg på ett sätt i första filmen och nu på ett annat sätt i andra filmen. Riktigt kul!

1. Danielle Bisutti är hur bra som helst som mamman till seriemördaren. Riktigt obehaglig!

2. Jag har alltid hatat när karaktärer säger något i stil med "jag ska bara somna…" och så somnar de mitt i det inferno som pågår runt omkring dem. Larvigt!

3. Insidious betyder smygande, lömsk och förrädisk. Översättningar som passar väl in som beskrivningar på filmen.