Superopptimopptibangifenomenalisk

Det är 50-årsjubileum för en av Disneys absolut främsta klassiker och största framgångar. "Mary Poppins" innehar diverse interna rekord (se Tre saker) och det är inte så svårt att förstå varför när man ser filmen. Initialt är jag inte så överdrivet imponerad, men när den väldigt långa filmen rullat klart är jag det.

Filmen baseras på karaktärer och berättelser av P.L. Travers som länge vägrade gå med på att låta Walt Disney göra filmen. I nästan 30 år fick Disney tjata innan det blev klart, men Travers blev aldrig nöjd. Men det är en annan historia, nämligen en som skildras i den kommande filmen "Saving Mr. Banks".

Att förlagan är ett antal episoder blir ganska tydligt även om storyn i "Mary Poppins" bildar en sorts helhet. Dock är det väldigt tydliga akter i filmen, där 20-30-minuterssekvenser läggs efter varandra. Och det mest berättas via sång och dans.

Familjen Banks har problem med att behålla sina barnflickor. Det är ingen ordning på barnen Michael och Jane och att föräldrarna ska ta ansvar för sina barn är inte på tal. Herr Banks (David Tomlinson) jobbar hela tiden på banken och Fru Banks (Glynis Johns) lägger all sin tid på kvinnorättsfrågor. När Herr Banks komponerar ihop en jobbannons kommer barnen med sitt eget alternativ som han snabbt förkastar, river sönder och slänger in i den öppna spisen. Men när det är dags för intervjuer har vinden bokstavligen vänt och alla sökande blåser bort förutom en som i stället fått tag på barnens annons. Det är Mary Poppins (Julie Andrews), sträng men lekfull, som tar jobbet tills vinden vänder igen. Herr Banks förstår ingenting.

Barnen förstår heller ingenting när det visar sig att Poppins har magiska kunskaper och tillsammans med mångsysslaren Bert (Dick Van Dyke) förändrar hon både barnens och hela familjens liv till det bättre.

Filmen blandar levande skådespelare med animerade figurer och bygger ut miljöerna med målade bakgrunder. Resultatet blir en fantasifylld värld där specialeffekterna med moderna ögon är lätta att genomskåda, men fortfarande känns som smarta och imponerande lösningar. Jag kan föreställa mig hur biopubliken mer eller mindre tappade hakan 1964 då jag inbillar mig att det förmodligen inte hade gjorts överdrivet många filmer av liknande slag.

Musiken av Disneys trotjänare Shermanbröderna driver hela berättelsen vidare och det är ingen tvekan om att de i allra högsta grad bidrog till filmens succé. Även om jag upplever att filmen är lite väl lång (runt 140 minuter) tycker jag att den är mycket sevärd. Att det är en klassiker är det inget snack om.

En 50-årsjubileumsutgåva ska ju per automatik vara fullspäckad med extramaterial, och det är "Mary Poppins", även om 95% är plockat från 40-årsjubileumsutgåvan. Det första nya som möter oss är något jag misstänker är plockat från kommande "Saving Mr. Banks" extramaterial då det handlar om ett möte mellan Jason Schwartzman och Richard Sherman. Skådespelaren och den verklige personen med andra ord. Det andra nya är "Mary-Oke" som är tjusigt animerade texter till filmens låtar.

Musiken går igenom nästan allt extramaterial då den verkligen är i fokus. I brist på Walt Disneys närvaro är det Richard Sherman som får verka som filmens "hjärna" i olika bakomfilmer av både traditionellt snitt och med musikfokus. Han återförenas med Julie Andrews och Dick Van Dyke, han lotsar oss genom låtar som kom med eller togs bort och han dyker till och med upp i en helt separat dokumentär om en Broadway-uppsättning av en musikal baserad på filmen och böckerna. Han är nästan överallt i de 2-3 timmar det tar att ta sig igenom extramaterialet.

Utöver det musikaliska är filmen känd för sina specialeffekter och i några kortare inslag får vi titta lite närmare på vilka trick som användes för att få till dem, vilket är intressant ur ett tekniskt perspektiv. Ur ett lite mer historiskt perspektiv kan det kanske glädja några att titta på bilder från filmens premiär och premiärfesten... Då tycker jag det är roligare att titta på Van Dykes make-up-test till den andra karaktären han gör i filmen.

En mängd småplock och ett kommentarspår rundar av alltihop. Oerhört mycket att titta på, och om man ska klaga på något är det att viss information upprepas både en och två gånger i olika sammanhang, men det känns väl som en utgåva av "Mary Poppins" inte kan vara mer komplett än så här.

1. Med tretton nomineringar och fem vinster är "Mary Poppins" den mest framgångsrika Disneyfilmen i Oscarssammanhang. Bland annat vann Julie Andrews en statyett. Hon plockade även hem priser vid Golden Globe och Bafta för rollen.

2. Filmen gavs ut på video 1981 och har lyckats hålla sig kvar på hemmamarknaden utan uppehåll sedan dess. "Mary Poppins" var även den första film Disney släppte på DVD 1998 när formatet introducerades. Till denna utgåva har filmen givetvis mastrats om efter bästa förmåga och låter och ser bättre ut än någonsin.

3. Rubriken jag satt på recensionen är den ursprungliga svenska översättningen av "Supercalifragilisticexpialidocious", som jag lyssnade miljontals gånger på som barn i en gammal inspelning av Thore Skogman. Numera översätts det "Superhärligfraggelistighäxlikhalledosen" vilket för mig är helt obegripligt!

ANDERS JAKOBSON (2014-03-30)