God kemi utan gnistor

Kvinnor på gränsen till nervsammanbrott. Ja, regissören och manusförfattaren Nancy Savoca skulle kunna ha tagit titeln på Almodovars moderna klassiker rakt av för det är precis vad som står i centrum i det här lågbudgetdramat. Lucy (spelad av en utmärkt Mira Sorvino) är på väg att bryta ihop och reser in till Manhattan och området kring Union Square. Förhoppningen är att träffa sin älskare som dock inte alls uppskattar att hon dyker upp oanmäld. I ren förtvivlan besöker hon i stället sin syster Jenny (Tammy Blanchard) som inte heller verkar bli speciellt glad över att få besök.

Undan för undan får vi reda på varför. Jenny har försökt bryta med sin dysfunktionella familj och har gått så långt som att ljuga om den för sin fästman. När systern kommer på besök kan hon inte längre hålla det förflutna bakom sig och det hela förvandlas till en förtvivlad uppgörelse mellan två systrar som valt olika vägar i livet för att hantera sin trasiga mor. Lucy bär dessutom på en mörk hemlighet som snart kommer upp till ytan.

Det tar ett tag innan den här filmen visar sitt rätta jag. Innan turbulensen når sitt klimax är det riktigt jobbigt att sitta kvar passiv framför TV:n. En stor del av inledningen tillägnas Lucys balansgång på gränsen till en komplett härdsmälta och stundtals blir det bara för mycket. Senare förstår man att det finns ett symbolvärde i hennes utbrott. Lucy har hanterat problemen med familjen genom att agera utåt. Högljuddhet och respektlöshet verkar vara den väg hon valt.

Jenny har gått precis motsatt väg och gör allting minimalistiskt och så långt ifrån den person hon egentligen är innerst inne. Det fungerar bättre när de två väl möts och kan interagera med varandra. Inte så att det slår gnistor men kemin finns där och tillsammans bildar de en trasig familj man kan tro existerar. Till slut är den här filmen sevärd och rörande men utan att lyfta till de där högsta höjderna.

1. Går man efter numreringen på filmfodralets rygg är detta den sjätte filmen ut från den nya filmdistributören Lucky dogs. Man kan nog inte förvänta sig påkostade utgåvor av smala filmer från små nystartade distributörer, men att tvingas nöja sig med stereoljud på en nyinspelad film (2011) känns inte okej när det nu står 2014 i kalendern.

2. Det här är första filmen på åtta år för regissören Nancy Savoca. Hon slog igenom 1989 med debutfilmen "True Love".

3. Mira Sorvino har onekligen varit aktiv de sista åren. Efter 2011 har hon medverkat i inte mindre än 13 filmer och hon verkar inte slå av på takten.

THOMAS HELSING (2014-04-03)