Trejo plockar upp smulorna efter Seagal

"Bullet" är en direkt-till-DVD-actionfilm av förväntat snitt. Det har kommit drösvis med sådana här med Steven Seagal och kanske nästan lika många med Danny Trejo. Den ärrade mexikanen är en flitig herre som snittade 15 roller under både 2012 och 2013 och är på väg att höja medelvärdet avsevärt under 2014. Dessvärre är det ju inte allt som håller någon vidare hög klass, och "Bullet" är rena paradexemplet.

Trejo spelar Frank "Bullet" Marasco, en hård och effektiv polis med pricksäkra pistoler och en läcker bil. I inledningen av filmen får vi se hur han deltar i något illegalt slagsmål och vinner pengar, något som ska antyda att han inte är helt ren, men det är han och när det senare i filmen läggs stor vikt vid att han är en ful snut som mördat andra poliser är det ingen kollega som tror på det. Det här hotet mot Bullet får aldrig fäste och som tittare undrar man mest vad som var poängen med plottinslaget. Det blev ingen poäng.

Men hur schysst Bullet än är tvingas han i detta äventyr ta lagen i egna händer. Fängslade knarkkungen Manual Kane (Eric Etebari) är bara minuter från att bli avrättad. Då ingriper hans far, den ännu värre Carlito Kane (Jonathan Banks), genom att kidnappa guvernörens dotter och utpressa honom till att skjuta upp avrättningen. Bullet, som är Kane-gänget på spåren, hamnar snart i samma sits när Kane även kidnappar Bullets dotterson och går endast med på att släppa honom i fall Bullet offrar sitt liv. Med en sviken dotter i bagaget och kollegor som vill hindra honom ger sig Bullet ut på bovjakt och ingenting kan stoppa honom.

Utöver Jonathan Banks, som glänst så i "Breaking Bad", och till viss mån Trejo, är resten av skådespelarna riktigt bottenskrap som spelar över eller får dras med häftiga repliker som de inte har pondus att leverera eller så misslyckas de med de emotionellt laddade scener som finns i filmen. Det är riktigt illa, och "Bullet" är en B-film så det sjunger om det. Banks och Trejo är inte speciellt bra de heller, och filmens räddning är att vissa sekvenser i alla fall ser lite roliga ut, men storyn och manuset vinner inga priser.

Som tonåring eller ung vuxen på 90-talet hade jag kanske tyckt att filmen var lite häftig men i dag ställer jag högre krav på min actiondos. Antingen skulle "Bullet" varit oerhört mycket sämre, och därmed bättre, eller så skulle den varit smartare och mer originell. Men den är inget av det och det känns som något som till och med Seagal ratat.

1. Lustigt att omslaget visar vår hjälte i regnet. Jag minns inte en enda regnig scen i hela filmen...

2. Det saknas någon mytologisk förklaring till varför Frank fått smeknamnet Bullet, vilket gör att det i stället blir ett helt poänglöst namn och bara en titel på filmen. Kanske finns det någon underliggande förhoppning om en hel filmserie med karaktären men jag anser inte att det finns speciellt mycket grundmaterial att harva vidare med.

3. Regissören Nick Lyon har nyligen gjort ScyFy-filmen "Bermuda Tentacles" som på pappret känns hundra gånger roligare än "Bullet".

ANDERS JAKOBSON (2014-04-25)