Krigsäventyr som håller än

Denna film, tidigare känd som "Styrka 10 från Navarone", är en uppföljare till "Kanonerna på Navarone" från 1961. Den här filmen gjordes dock 17 år senare och innehåller inte någon av skådespelarna som spelar de återkommande karaktärerna. Mallory (Gregory Peck) och Miller (David Niven) har ersatts av Robert Shaw och Edward Fox. Deras karaktärer var med i den styrka som krossade tyskarnas kanoner på den ökända ön.

Ett tid senare kallas de in för ett specialuppdrag. Miller är numera civil men det spelar ingen roll - han får ta på sig uniformen på nytt och packa sin väska med sprängämnen igen. Deras uppdrag är att leta rätt på en tysk spion (Franco Nero) som infiltrerat partisanerna i Jugoslavien, som står på de allierades sida. Spionen måste "tas om hand om", och Mallory och Miller hänger på Styrka 10 ledd av Barnsby (Harrison Ford) som har ett annat uppdrag i Jugoslavien. Styrkans plan skjuts ned av tyskarna och de enda som överlever är dessa tre, samt fripassageraren Weaver (Carl Weathers) och ytterligare en person.

Snart finner de sig omringade av partisaner ledda av den gigantiska Drazak (Richard Kiel) - men de visar sig i själva verket vara Tysklandspositiva tjetniker och vips är gänget i tyskarnas våld. Men Mallory och Barnsby kokar ihop en historia som leder till att de till slut hamnar hos partisanerna och bland dem finns spionen. Nu gäller det att spela ett klokt spel för att lyckas med samtliga uppdrag utan att begå några misstag.

Det är egentligen mer av en äventyrsfilm än en krigsfilm om man ska vara genrepetig. Det är en lätt positiv stämning i filmen med lite halvrolig dialog och matinéartade äventyr varvade med en lätt dos våld. Det figurerar till och med en ganska slafsig halshuggning i filmen.

"Force 10 from Navarone" är inte så dum. Den är välgjord, med undantag för några stock footage-klipp som kanske lurade publiken på 70-talet, och framför allt förvånas jag över att jag inte riktigt kan genomskåda specialeffekterna. Finalen på filmen är rätt maffig och jag har mina tankar om hur allting har gjorts men kan ändå inte se några avslöjande misstag. Det är en odelat positiv åsikt, och filmen håller riktigt bra än i dag.

1. Filmen, liksom sin föregångare, bygger på romaner av Alistair MacLean.

2. Ska man vara petig så var ju aldrig Styrka 10 på Navarone, men det var väl enklast för MacLean att rida vidare på succén och klämma in namnet igen.

3. Filmen gick upp först i världen i Spanien bara tolv dagar innan Robert Shaw dog. Resten av världen fick ta del av den efter klassaktörens bortgång.