Fin utveckling av tv-serien och karaktären

Just nu är det fina tider att vara ett superhjältefan. Det storsatsas till höger och vänster. Franchiser och mytologier byggs upp och det är bara att hänga med. Marvel har lyckats väl med sitt universum, starka franchises utanför det med "Spider-man" och "X-Men" och inte mindre än sju tv-serier i gång eller på gång. DC bygger upp sitt filmiska universum utifrån "Man of Steel" och är på god väg att få till ett tv-universum med fyra serier, där "Arrow" är den stabila grunden (även om två av dessa fyra är fristående). Ja, man kan inte göra annat än att tacka och ta emot.

I den första säsongen hade Oliver Queen (Stephen Amell) inte blivit Arrow än. Han var en hämnare som straffade de som hade svikit hemstaden Starling City. Detta efter att han tillbringat fem år på en ö, förmodat död efter ett skeppsbrott. Men han kom hem som en förändrad man med en plan och en lista. Tillsammans med sin livvakt John Diggle (David Ramsey) och it-tjejen Felicity Smoak (Emily Bett Rickards) fick han ett litet team och upptäckte en konspiration som ledde fram till en dramatisk final där området Glades i princip utplånades.

Starling City är numera i kaos. Olivers mamma Moira (Susanna Thompson) är fängslad som delaktig i sprängningsattentatet och Oliver själv är försvunnen. Diggle och Felicity lokaliserar Oliver och övertygar honom att staden behöver honom, och han inser själv att han inte kan vara en hämnare längre. Han lägger dödandet på hyllan och tar namnet Arrow så småningom, och börjar rensa upp i oredan.

Precis som i första säsongen finns det en större story som sakta växer fram, från lite olika håll. En politiker, Sebastian Blood (Kevin Alejandro) ger sig in i borgmästarkampen genom att inledningsvis smutskasta Queen-familjen. Parallellt med detta ser vi tittar hur Blood iklädd en mardrömsmask utför dödliga experiment på människor. Moira frias från alla anklagelser och blir en motkandidat i borgmästarvalet. Dessutom dyker Slade Wilson (Manu Bennett), en man från Olivers tid på ön, upp i Starling City, vilket är högst oroväckande eftersom Oliver dödade honom på ön.

Här kommer den stora kopplingen till säsongens flashbacksekvenser där det handlar mycket om superdrogen Mirakuru som en vetenskapsman letar efter. Slade blir injekterad med drogen och får oanade krafter. Dessutom tvingas Oliver motvilligt göra ett val som får enorma konsekvenser, och är en av anledningarna till att Slade kommit till Starling City. Som Deathstroke samarbetar han med Blood och det är alltså drogen Mirakuru Blood experimenterar med. En som blir utsatt är Olivers fanboy/hans syster kille Roy Harper (Colton Haynes) som får en onaturlig styrka men kan inte riktigt hantera aggressionen, vilket Oliver får jobba med.

Slade är inte den enda personen från ön som dyker upp. Redan i första avsnittet syns en kvinnlig hjältinna i svart som ska visa sig vara Sara Lance (Caity Lotz), den tjej Oliver var otrogen med när familjens lyxyacht kapsejsade fem år tidigare, och vars död Oliver fått lida för, inte minst från resten av familjen Lance. I flashbacks ser vi hur Oliver träffar Sara även på ön, men i Starling City är hon en helt ny person tränad av självaste League of Assassins. När Sara givit sig till känna, först till Oliver, och sedan till sin familj, blir hon en behövlig, men även instabil hjälp. Hennes karaktär blir så småningom känd som (Black) Canary (det vill säga Svarta Fågeln på svenska) men hennes i serien öronbedövande skrik har i "Arrow" blivit en jobbigt ljud från en manick.

Det stora uppdraget blir att kämpa mot spridningen av Mirakuru och slåss mot de som injekterats med drogen.

Det händer massor på 23 avsnitt och även om det kanske är mycket att ta in, tycker jag att "Arrow" lyckas bra med att få ett fint flyt i hela säsongen. Höjdpunkten är ett dubbelavsnitt ungefär mitt i där en viss Barry Allen (Grant Gustin ) kommer till staden för att undersöka en mystisk stöld. Plötsligt får han hjälpa till att rädda livet på Oliver vilket även leder till att han blir invigd i Olivers hemlighet. När Barry sedan återvänder till Central City blir han träffad av blixten... Japp, det här är upptakten till spin-offen "The Flash" som började att visas parallellt med nästa säsong av "Arrow". Det är ett riktigt bra dubbelavsnitt som lägger en fin grund för Barrys egna hjältekarriär.

"Arrow" jobbar på bra med att etablera sig som hjärtat i DC:s tv-universum. Serien är inte helt klockren och på sätt och vis önskar jag att det hade funnits en annan tv-kanal i bakgrunden som gjort serien ännu råare och "vuxen", men jag gillar serien tillräckligt mycket som den är för att kunna leva med att det emellanåt blir lite såpa och light-smak på dramat. Dock är det gott om action och en påtaglig känsla av att seriens skapare verkligen vill göra sitt bästa, och det räcker gott och väl.

För de som sett (eller inte sett) säsong 1 och behöver fräscha upp minnet innan de tar sig an denna box finns det ett komplett "recap"-avsnitt på 40 minuter. Smart och säkert mycket nyttigt för vissa tittare.

I princip varenda avsnitt har borttagna scener som ligger på var och en av de fyra skivorna. Personligen tycker jag att borttagna scener till tv-serier är lite si så där intressanta, men för den som vill ha mer finns det mer att hämta här.

Först på skiva tre kommer det första riktiga extramaterialet av värde och det är "Arrows" Comic-Con-panel från 2013, vilket alltså betyder att panelen hölls innan säsong 2 började visas. Det gör den riktigt gammal helt plötsligt, trots att den egentligen inte är det. Kul att se dock, men inte överdrivet givande.

På fjärde och sista skivan finns det mesta av extramaterialet. Två kortare featuretter berättar om de digitala specialeffekterna (med totalt fokus på en scen i säsongens öppningsavsnitt) och de praktiska specialeffekterna (i form av vajrar som var något nytt till denna säsong). En längre featurette handlar om Arrows utveckling från hämnare till hjälte och är väl det inslag som känns allra mest intressant. Här figurerar seriens producenter och skapare flitigt och ger sin bild av det hela.

Allting rundas av med lite lättsammare bloopers.

1. De övriga två DC-tv-serierna som drog igång parallellt med "Arrows" tredje säsong och "The Flashs" första är "Gotham" och "Constantine". De tillhör inte samma tv-universum som "Arrow/The Flash" och innehåller därför inga referenser till varandra.

2. Producenterna till "Arrow" och "The Flash" gräver djupt i DC:s karaktärstall och skriver in både onda och goda figurer, kända och mer obskyra, till sina säsonger. Det känns inte helt ologiskt att det kan bli fler spin-offer framöver, samtidigt som det är ganska smart att hålla nere antalet serier och i stället fylla dem med spännande karaktärer i stället.

3. Karaktärer John Diggle skapades för tv-serien, men har numera letat sig in i serietidningarna. Det är inte första gången en karaktär kommer till "huvudkällan" på det viset, men det är inte speciellt vanligt.

ANDERS JAKOBSON (2014-12-17)